Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przyspieszanie kolei za miliony

Artur Szałkowski
Paweł Relikowski
Kolej wydaje miliony złotych na remont linii kolejowej 274 z Wrocławia do Wałbrzycha. Dzięki temu czas jazdy pociągów pomiędzy miastami zmniejszy się... o kilkanaście minut

Prowadzone są prace związane z modernizacją 7,5 km toru na odcinku ze Świebodzic do stacji Wałbrzych Szczawienko. Odcinek ten w zgodnej opinii kolejarzy uznawany jest za najtrudniejszy na trasie z Wrocławia do Wałbrzycha. Wytyczony jest bowiem na pełnym zakrętów wzniesieniu. Przez to pociągi pokonujące tę trasę poruszają się z niewielką prędkością.

– Po ukończeniu modernizacji tego odcinka, prędkość jeżdżących po nim pociągów wzrośnie do 60 km/h – mówi Krzysztof Wójcik, p.o. rzecznika prasowego PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Wałbrzychu.

To oznacza, że odcinek 7,5 km pomiędzy Świebodzicami i Wałbrzychem po zakończeniu inwestycji, pociągi będą pokonywały o około... 3,5 minuty szybciej. Koszt przyspieszenia jest jednak niebagatelny. Inwestycja pochłonie 17 mln zł.

Odcinek ze Świebodzic do Wałbrzycha nie jest jedynym na linii kolejowej 274, który PKP planuje zmodernizować w najbliższym czasie. Niebawem ma ruszyć remont dwóch torów na stacji w Smolcu i jednego na stacji Kąty Wrocławskie. Łącznie będzie to odcinek o długości 1,7 km. Ta inwestycja pochłonie 4,6 mln zł. Pieniądze mają pochodzić z Funduszu Kolejowego.

Ponadto planowany jest remont 8,3 km toru w stronę Wrocławia na odcinku Mietków-Kąty Wrocławskie oraz 7,3 km toru w stronę Wrocławia na odcinku Świebodzice- Jaworzyna Śląska. Dzięki tym inwestycjom czas jazdy na tych odcinkach zostanie skrócony o około 7 minut. Natomiast w kierunku Wałbrzycha, na odcinku Imbramowice-Żarów, zostanie wyremontowany odcinek o długości 8,6 km. Dzięki temu pociągi będą pokonywały ten odcinek o około 6 minut szybciej. Niestety, oszczędności na czasie pochłoną niemałe pieniądze.

– Na chwilę obecną koszt wymienionych inwestycji nie jest znany, ale może wynieść ponad 40 mln zł – wyjaśnia Krzysztof Wójcik.

Na razie zakończono remonty torów w stronę Wałbrzycha na odcinku Żarów- Jaworzyna Śląska wraz z torami na stacji. Dzięki temu już w czerwcu pociągi mają jeździć na tym odcinku z prędkością do 120 km/h. W 2011 r. wyremontowano natomiast tory w stronę Wrocławia na odcinkach Jaworzyna Śląska-Żarów-Imbramowice oraz w stronę Wałbrzycha odcinek Mietków-Imbramowice.Inwestycje te pochłonęły aż 43 mln złotych.

Aktualnie prowadzony jest również remont torów na linii pomiędzy Wałbrzychem i Jelenią Górą. Modernizacją został objęty odcinek pomiędzy Boguszowem-Gorce, Marciszowem, Janowicami Wielkimi i Wojanowem, o długości ponad 38 km. Po zakończeniu prac, czas jazdy pociągu z Wałbrzycha do Jeleniej Góry ma zostać skrócony o około 20-25 minut. Na 2013 r. PKP zaplanował modernizację linii z Wałbrzycha do Wrocławia, przez Świebodzice do Jaworzyny Śląskiej oraz pomiędzy Kątami Wrocławskimi i Mietkowem.

Tekst ukazał się w Panoramie Wałbrzyskiej z 30 kwietnia 2012

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto