Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Relikty przeszłości pod drogami Wałbrzycha

Artur Szałkowski
Dariusz Gdesz
Pozostałości drewnianych wodociągów, czy torowiska tramwajowe. To tylko część niespodzianek, na które natrafiają drogowcy w Wałbrzychu.

Na przełomie marca i kwietnia ma ruszyć w Wałbrzychu, remont dwóch odcinków drogi krajowej nr 35. Przed rozpoczęciem modernizacji drogi, do prac przystąpiły ekipy Wałbrzyskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji. Wymieniają przeciekające i wyeksploatowane elementy sieci wodno-kanalizacyjnej, która jest ułożona pod drogą i przy okazji dokonują zaskakujących odkryć.

– W trakcie prac natrafiamy na instalacje wodno-kanalizacyjne, które układano np. w 1907 roku i nadają się do wymiany – mówi Tomasz Pluta, rzecznik prasowy WPWiK.

Na podobne niespodzianki natrafiają również ekipy drogowe, pracujące przy remontach dróg w innych częściach Wałbrzycha. W trakcie prowadzonych niedawno modernizacji ul. Kościuszki oraz Moniuszki, pod drogą odkopane zostały pozostałości... drewnianego wodociągu miejskiego oraz innych archaicznych instalacji.

– Kiedy modernizowaliśmy ul. gen. Andersa natrafialiśmy na pozostałości torowisk a tramwajowego – wyjaśnia Andrzej Piękny z Zarządu Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta w Wałbrzychu. – Torowisko trzeba było usunąć, bo utrudniało montaż sygnalizacji świetlnej.

Zaskakującego odkrycia dokonano również, w trakcie ubiegłorocznej modernizacji ul. Pługa. Po zdarciu asfaltowej nawierzchni okazało się, że do podbudowy drogi zamiast kamienia, użyto piasku. To wydłużyło termin remontu i zwiększyło jego koszty. Władze Wałbrzycha liczą się z kolejnymi tego typu „niespodziankami”. W tym roku miasto planuje bowiem rozpoczęcie, bądź kontynuację, aż 11 dużych inwestycji drogowych na terenie miasta.

– Na ich realizację przeznaczonych zostanie około 41 mln zł. Z tego część stanowią pozyskane dotacje – tłumaczy Anna Żabska, rzecznik prasowy prezydenta Wałbrzycha.

Utrudnienia wykrywane w czasie remontów wałbrzyskich dróg, to efekt wieloletnich zaniedbań. Kompleksowych inwestycji tego rodzaju wykonywano niewiele lub decydowano się na rozwiązania tymczasowe, np. układanie asfaltu na brukowane drogi. Wynikało to z polityki, że w południową część miasta nie należy inwestować, bo będzie pod nią prowadzona działalność górnicza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto