Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krajowa "35" będzie gminy?

PG
Krajowa „35” to jedna z najgorszych dróg w regionie. Co do tego nie ma wątpliwości żaden chyba kierowca. Główna ulica, przecinająca miasto, jest naszpikowana dziurami, łatami, zapadniętymi studzienkami i łatwo na niej zniszczyć samochód.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planowała remont drogi, kiedy w mieście powstanie zachodnia obwodnica. – Bez niej miastu groziłby paraliż komunikacyjny – straszyli urzędnicy.
Wszystko wskazuje jednak na to, że teraz o naprawy będzie musiało postarać się miasto.
W Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Niestety zapowiadają tylko prace związane z bieżącym utrzymaniem „35”. Na jej utrzymanie terenie miasta mają przeznaczyć zaledwie około 350 tys. zł... Dla porównania nałożenie kilku łat na odcinku ul. Sikorskiego, w marcu tego roku, kosztowało 380 tys. zł. Zatem jak mniejsza kwota ma wystarczyć na utrzymanie całej „krajówki”?
– Proszę pamiętać, że Wałbrzych odzyskał grodzkość, a zatem od nowego roku miasto będzie zarządzało miejskim odcinkiem drogi krajowej nr 35 – zapowiada Michał Nowakowski, rzecznik GDDKiA we Wrocławiu.
A to zadanie nie byle jakie. Tylko remont zniszczonej ul. Sikorskiego Dyrekcja oszacowała na 20 mln zł. Remont całej „35” będzie kilka razy droższy.
Odzyskanie przez Wałbrzych praw powiatu może sprawić, że również budowa zachodniego odcinka obwodnicy wypadnie z listy inwestycji finansowanych z budżetu państwa, a obowiązkiem pokrycia jej kosztów zostanie obciążone miasto.
Historia miasta pokazuje, że tak właśnie może się stać. Budowa obwodnicy została rozpoczęta w połowie lat 90. Na odcinku zachodnim wybudowano drogę przy ul. Sikorskiego i zmodernizowano ul. Wieniawskiego. Natomiast na odcinku wschodnim wybudowano drogę przy ul. Uczniowskiej.
Aby inwestycja została zakończona musi powstać ich łącznik. Za budowę obwodnicy miał płacić budżet państwa. W styczniu 1999 roku inwestycja została przekazana do realizacji gminie, która po utracie w 2003 roku grodzkości przekazała ją z kolei GDDKiA.
Jej przedstawiciele nie potrafią jednak udzielić jednoznacznej odpowiedzi, kto będzie budował drogę Wałbrzychowi, który nie będzie już częścią powiatu ziemskiego, tylko samodzielnym powiatem grodzkim.
– Na chwile obecną nie możemy jednoznacznie odpowiedzieć czy GDDKiA sfinansuje budowę zachodniego odcinka obwodnicy Wałbrzycha – mówi Artur Mrugasiewicz z biura prasowego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Już wiadomo, że od nowego roku żadnych prac na swoich drogach w granicach Wałbrzycha nie przewiduje powiat.
Starostwo Powiatowe skupiło się w tym roku na cząstkowych remontach nawierzchni, wymianie znaków drogowych, koszeniu traw, sprzątaniu ulic, wycince przydrożnych drzew, montażu barier ochronnych. Urzędnicy w starostwie wyjaśniają, że wiele remontów na wałbrzyskich drogach wykonali w latach ubiegłych m.in. remont ul. Wyszyńskiego, Piłsudskiego, Kosteckiego, Długiej, Wańkowicza, Wysockiego, Al. Wyzwolenia.
W Wałbrzychu znajduje się natomiast 29 km dróg należących do powiatu, a 90 procent z nich jest już po remontach i są w bardzo dobrym stanie. – Jeśli chodzi o rok 2012, wykonano cząstkowe remonty nawierzchni na ul. Piotrowskiego, Mickiewicza i Moniuszki. Więcej remontów dróg na terenie gminy Wałbrzych w 2012 r. nie przewidujemy – mówią w starostwie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Krajowa "35" będzie gminy? - Wałbrzych Nasze Miasto

Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto