Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Problemy finansowe uzdrowiska w Szczawnie

Artur Szałkowski
Paweł Skrzywanek, prezes Uzdrowiska Szczawno-Jedlina
Paweł Skrzywanek, prezes Uzdrowiska Szczawno-Jedlina Artur Szałkowski
Problemy finansowe uzdrowiska w Szczawnie. Wartość zobowiązań na koniec kwietnia przekraczała 10,3 mln zł.

Problemy finansowe uzdrowiska w Szczawnie. Wartość zobowiązań na dzień 30 kwietnia 2015 r. wynosi ponad 10,3 mln zł. Z tego ponad 3,7 mln zł stanowią zobowiązania długoterminowe, a ponad 6,5 mln zł zobowiązania krótkoterminowe. Obecny szef Uzdrowiska wyjaśnia, że problemy finansowe zarządzanej przez niego spółki to efekt działalności poprzedniego zarządu, który pozostawił mu jeszcze większe długi.

– Zostałem powołany na stanowisko 28 czerwca 2013 r. i nie miałem już wpływu na strukturę przychodów środków za tamten rok – mówi Paweł Skrzywanek, prezes Uzdrowiska Szczawno-Jedlina S.A. – Został on zakończony stratą netto w wysokości ponad 4 mln zł. Natomiast ebitda (zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków oraz amortyzacji - dop. red.) na poziomie około minus 1,6 mln zł.

Na zakończenie 2014 r. stratę netto zmniejszono do poziomu niespełna 3,4 mln zł. Natomiast ebitda była na poziomie około minus 180 tys. zł. Wpływ na obniżenie płynności finansowej Uzdrowiska, które w kwietniu 2013 r. zostało nieodpłatnie przejęte od Skarbu Państwa przez samorząd województwa dolnośląskiego, miało kilka czynników. Wysoka wartość przeterminowanych zobowiązań z lat 2012 i 2013 , konieczność spłaty kredytów i rat leasingowych, a także utrata całego kontraktu z ZUS. Opiewał on na kwotę około 6 mln zł. W efekcie wysokość zobowiązań na dzień 30 kwietnia 2013 r. wynosiła prawie 13,2 mln zł. Z tego ponad 5,5 mln zł stanowiły zobowiązania długoterminowe, a ponad 7,6 mln zł zobowiązania krótkoterminowe.

Głównym źródłem przychodów spółki są obecnie kontrakty z NFZ i ZUS. Ich wartość w 2015 r. sięga kwoty prawie 15 mln zł. Ponadto spółka zabiega o pieniądze, m.in. z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Dolnego Śląska, Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, czy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Potężnym problemem, z którym boryka się obecnie spółka jest brak środków na modernizację bazy uzdrowiskowej. Koszt związany z rewitalizacją obiektów spółki został oszacowany na około 90 mln zł. Kolejne 30 mln zł na ich dostosowanie do wymogów medycznych i uzdrowiskowych. To kwoty poza zasięgiem spółki. Dlatego jej zarząd czyni starania, by pozyskać sponsorów strategicznych.
ARTYKUŁ ZOSTAŁ OPUBLIKOWANY W PANORAMIE WAŁBRZYSKIEJ Z 15 CZERWCA

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto