Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wałbrzych: Czy na linię kolejową nr 291 wrócą pociągi? Koleje Dolnośląskie widzą w niej potencjał

Artur Szałkowski
Szynobus Kolei Dolnośląskich wjeżdża na nieczynny od wielu lat dla pociągów pasażerskich odcinek linii kolejowej nr 291 ze stacji Wałbrzych Szczawienko w kierunku Szczawna-Zdroju
Szynobus Kolei Dolnośląskich wjeżdża na nieczynny od wielu lat dla pociągów pasażerskich odcinek linii kolejowej nr 291 ze stacji Wałbrzych Szczawienko w kierunku Szczawna-Zdroju Koleje Dolnośląskie
W ramach 10-lecia Kolei Dolnośląskich zorganizowano przejazd promocyjny. Pociąg KD przejechał fragmentami nieczynnych obecnie linii kolejowych w regionie, m.in. linią nr 291 ze stacji Wałbrzych Szczawienko w kierunku Szczawna-Zdroju.

W piątek 14 grudnia 2018 r. obchodzić będziemy 10-lecie pierwszego kursu pociągu Kolei Dolnośląskich. Z okazji przypadającej niebawem okrągłej rocznicy, w Kamiennej Górze została zorganizowana konferencja, na której mówiono nie tylko o dokonaniach KD w ostatnich 10 latach, ale również o perspektywach rozwoju. Z okazji konferencji zorganizowany został również przejazd promocyjny pociągu KD po kilku nieczynnych obecnie dla ruchu pasażerskiego odcinkach linii kolejowych w naszym regionie. Szynobus KD m.in. do Pszenna, Kamiennej Góry oraz pokonał przejezdny fragment linii kolejowej nr 291 ze stacji Wałbrzych Szczawienko w kierunku Szczawna-Zdroju. Szynobus zatrzymał się na chwilę na wiadukcie nad ul. Wieniawskiego w Wałbrzychu, wywołując zainteresowanie mieszkańców, którzy już dawno nie widzieli w tym miejscu pociągu pasażerskiego i zawrócił.

– Na konferencji w Kamiennej Górze zaprezentowane zostały możliwości dalszego rozwoju Kolei Dolnośląskich w oparciu o nieczynne obecnie linie. Jest to jednak uzależnione od wielu inwestycji, również krajowych – mówi Bogdan Godlewski, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich. – Przejazd promocyjny pociągu KD po fragmentach nieczynnych linii zorganizowany został po to, by pokazać ich ogromny potencjał związany z rozwojem aglomeracji miejskich w regionie.

Władze Wałbrzycha już 7 lat temu przedstawiły plany związane z utworzeniem Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu oraz gminami Aglomeracji Wałbrzyskiej, które zostały ujęte w projekcie. Pierwszy etap, którego realizacja ma ruszyć na przełomie 2018 i 2019 r. zakłada budowę przystanku kolejowego Wałbrzych Centrum. Będzie usytuowany na linii kolejowej nr 274 (Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra - Zgorzelec) pomiędzy ulicami: Wysockiego i Lubelską. Przystanek będzie jednym z głównych elementów dużego centrum przesiadkowego (kolejowego i autobusowego), połączonego z obiektem usługowo-handlowym. Tutaj możecie obejrzeć wizualizacje inwestycji.

W ramach prac związanych z pierwszym etapem tworzenia Kolei Aglomeracji Wałbrzyskiej, jest także modernizacja linii kolejowej nr 286, która łączy Kłodzko z Wałbrzychem. Ta część zadania jest w trakcie realizacji. Trwają obecnie prace związane z wymianą torów w najdłuższym tunelu kolejowym w Polsce, który łączy Wałbrzych z Jedliną-Zdrój i został wydrążony w masywie Małego Wołowca (720 m n.p.m.). Fotorelacja z tej inwestycji tutaj. Drugi etap tworzenia Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej zakłada budowę odnóg od linii nr 274 do strefy ekonomicznej i dalej do dzielnicy Poniatów oraz w kierunku dzielnicy Podzamcze. W trzecim etapie zostanie przedłużone połączenie z Podzamcza przez Szczawno-Zdrój i wałbrzyskie dzielnice Biały Kamień i Sobięcin do linii nr 274 w Boguszowie-Gorcach. Z tą samą linią w Kuźnicach Świdnickich zostanie połączona i zmodernizowana linia nr 291 do Unisławia Śląskiego, Sokołowska i Mieroszowa.

W czwartym etapie zostanie zbudowana linia kolejowa od Jedliny Górnej na linii nr 286 do Jedliny Dolnej, Olszyńca, Jugowic i ostatecznie Zagórza Śląskiego. Ostatni piąty etap zakłada budowę linii pomiędzy wałbrzyskim Poniatowem i Zagórzem Śląskim przez Dziećmorowice i Stary Julianów. Wałbrzyska Kolej Aglomeracyjna to projekt, który ma być realizowany przez PKP PLK, urząd marszałkowski oraz zainteresowane gminy. Większość pieniędzy na realizację projektu ma pochodzić z funduszy Unii Europejskiej w ramach projektu Aglomeracji Wałbrzyskiej. Kiedy zadanie zostanie zrealizowane w całości? Na to pytanie trudno dać obecnie odpowiedź. Kiedy w 2014 r. prezentowano pierwsze projekty dotyczące zadania, mówiono o 5-letnim terminie jego realizacji. Obecnie wiadomo, że cała inwestycja nie zostanie ukończona w tym terminie, np. budowa nowego przystanku kolejowego Wałbrzych Centrum, który jest ujęty w pierwszym etapie potrwa do 2020 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto