Inicjatorem powrotu kół kolejowych na wałbrzyski Stary Zdrój jest dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu PKP PLK S.A.
– Przyznaję, że jest to mój autorski pomysł. Chciałem podkreślić walor historyczny, bo Stary Zdrój jest związany z tymi kołami – wyjaśnia Dariusz Kolubka, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu PKP PLK S.A. – Jesteśmy jedynym zakładem kolejowym w Wałbrzychu, czyli o statusie pracodawcy. Inne zostały zlikwidowane lub są na poziomie sekcji, np. PKP Cargo. Nasza siedziba przy ul. Parkowej jest obecnie remontowana wewnątrz, a w planach mamy także remont zewnętrznej części budynku. Przeniesienie kół wpisuje się w tę inwestycję. Dzięki nim nasza siedziba będzie się kojarzyła z koleją.
Budowa przystanku kolejowego Wałbrzych Centrum
Koła zdemontowane z parowozów ustawiono w 1978 r. obok pałacu Tielscha, byłego właściciela funkcjonującej w pobliżu fabryki porcelany, która została zlikwidowana kilka lat temu. Pałac był wówczas siedzibą Dyrekcji Rejonowej Kolei Państwowych w Wałbrzychu, a następnie Stacji Rejonowej Wałbrzych. Początkowo do kół przytwierdzone były trzy przeszklone gabloty z napisem „ludzie dobrej roboty”, w których umieszczano fotografie wyróżniających się pracowników kolei regionu wałbrzyskiego.
Gabloty zostały usunięte na początku lat 80. Natomiast z końcem lat 90. w pałacu Tielscha zlikwidowano biura kolei. Obiekt do 2008 r. stał opuszczony i niszczał. Wówczas kolei udało się sprzedać nieruchomość, która jest obecnie w rękach prywatnego przedsiębiorcy i odzyskuje blask z czasów swojej świetności. Koła kolejowe zabrano sprzed pałacu w 2004 r. i przewieziono w pobliże stacji Wałbrzych Szczawienko, gdzie stały przez ponad 14 lat obok siedziby sekcji eksploatacji.
Remont najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce
Niedawno wróciły na Stary Zdrój i zostały ustawione około stu metrów od miejsca, z którego zostały zabrane w 2004 r. Wiosną 2019 r. planowane jest dokładne oczyszczenie kół ze starych i spękanych już warstw farby oraz pomalowanie. Być może wówczas uda się także odczytać zakryte wieloma warstwami farb oznaczenia na kołach i ustalić z jakiego modelu parowozu lub parowozów pochodzą. Wstępne ustalenia wskazują, że największe pochodzą prawdopodobnie z parowozu Pt47.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?