Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wałbrzych: Słynne koła lokomotyw wróciły po latach na Stary Zdrój (ZDJĘCIA)

Artur Szałkowski
Koła ustawiono przed siedzibą Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu PKP PLK S.A.
Koła ustawiono przed siedzibą Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu PKP PLK S.A. Artur Szałkowski
Koła od parowozów wywiezione ponad 14 lat temu ze Starego Zdroju na Szczawienko, wróciły na Stary Zdrój. Ustawiono je przed siedzibą Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu PKP PLK S.A. przy ul. Parkowej.

Inicjatorem powrotu kół kolejowych na wałbrzyski Stary Zdrój jest dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu PKP PLK S.A.

– Przyznaję, że jest to mój autorski pomysł. Chciałem podkreślić walor historyczny, bo Stary Zdrój jest związany z tymi kołami – wyjaśnia Dariusz Kolubka, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Wałbrzychu PKP PLK S.A. – Jesteśmy jedynym zakładem kolejowym w Wałbrzychu, czyli o statusie pracodawcy. Inne zostały zlikwidowane lub są na poziomie sekcji, np. PKP Cargo. Nasza siedziba przy ul. Parkowej jest obecnie remontowana wewnątrz, a w planach mamy także remont zewnętrznej części budynku. Przeniesienie kół wpisuje się w tę inwestycję. Dzięki nim nasza siedziba będzie się kojarzyła z koleją.

Budowa przystanku kolejowego Wałbrzych Centrum

Koła zdemontowane z parowozów ustawiono w 1978 r. obok pałacu Tielscha, byłego właściciela funkcjonującej w pobliżu fabryki porcelany, która została zlikwidowana kilka lat temu. Pałac był wówczas siedzibą Dyrekcji Rejonowej Kolei Państwowych w Wałbrzychu, a następnie Stacji Rejonowej Wałbrzych. Początkowo do kół przytwierdzone były trzy przeszklone gabloty z napisem „ludzie dobrej roboty”, w których umieszczano fotografie wyróżniających się pracowników kolei regionu wałbrzyskiego.

Gabloty zostały usunięte na początku lat 80. Natomiast z końcem lat 90. w pałacu Tielscha zlikwidowano biura kolei. Obiekt do 2008 r. stał opuszczony i niszczał. Wówczas kolei udało się sprzedać nieruchomość, która jest obecnie w rękach prywatnego przedsiębiorcy i odzyskuje blask z czasów swojej świetności. Koła kolejowe zabrano sprzed pałacu w 2004 r. i przewieziono w pobliże stacji Wałbrzych Szczawienko, gdzie stały przez ponad 14 lat obok siedziby sekcji eksploatacji.

Remont najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce

Niedawno wróciły na Stary Zdrój i zostały ustawione około stu metrów od miejsca, z którego zostały zabrane w 2004 r. Wiosną 2019 r. planowane jest dokładne oczyszczenie kół ze starych i spękanych już warstw farby oraz pomalowanie. Być może wówczas uda się także odczytać zakryte wieloma warstwami farb oznaczenia na kołach i ustalić z jakiego modelu parowozu lub parowozów pochodzą. Wstępne ustalenia wskazują, że największe pochodzą prawdopodobnie z parowozu Pt47.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto