Wałbrzyszanin Jerzy Mazur sprawił, że Stary wróciły do domu (ZDJĘCIA)

Wałbrzyszanin ratuje pamięć o historii polskiej motoryzacji i przyznaje, że nie jest to łatwe. Przekonał się o tym biorąc udział w obchodach jubileuszowych zorganizowanych w Starachowicach.

W dniach 1 i 2 września w Starachowicach zorganizowano czwarty zlot pojazdów zabytkowych. Tegoroczną imprezę połączono z okrągłymi rocznicami dwóch ważnych wydarzeń dla polskiej motoryzacji. 70 rocznicy rozpoczęcia produkcji pojazdów w nieistniejącej już Fabryce Samochodów Ciężarowych Star w Starachowicach oraz 30 rocznicy udanego udziału Stara w Rajdzie Paryż-Dakar. W 1988 roku po raz pierwszy i zarazem po raz ostatni, trasę najtrudniejszego rajdu świata ukończyły dwie polskie załogi startujące pojazdami rodzimej konstrukcji - Starami 266 Rally Turbo. Tutaj właśnie pojawia się wątek wałbrzyski. Pierwszym polskim kierowcą, który pokonał morderczą trasę Rajdu Paryż- Dakar, jest wałbrzyszanin Jerzy Mazur. Dokonał tego z pilotem Julianem Obrockim. Natomiast w załodze drugiego Stara, który przed ponad 30 laty pokonał trasę ze stolicy Francji do stolicy Senegalu, byli: Tomasz Sikora (kierowca) i Jerzy Frank (pilot).

– W Starachowicach wiedzą, że odbudowałem wierne i w pełni sprawne repliki - Stara 266, którym pokonałem trasę Rajdu Paryż-Dakar w 1988 roku oraz Stara 266c Unistar, którym miałem startować w kolejnej edycji imprezy. Niestety fabryka w Starachowicach już wtedy zaczęła borykać się z problemami finansowymi i do startu nie doszło – mówi Jerzy Mazur. – Dlatego zaproszono mnie do udziału w obchodach jubileuszowych. Ich organizatorzy przysłali nawet platformę, którą obie ciężarówki zostały przewiezione z Wałbrzycha do Starachowic i z powrotem. Ich transport wywołał ogromne zainteresowanie. Wiele osób na trasie przejazdu widząc ten niezwykły transport chwytało smartfony i robiło zdjęcia.

Jadąc do Starachowic Mazur liczył, że uda mu się dotrzeć do dokumentacji ciągnika siodłowego Star C200. Rajdową wersją tego pojazdu ścigał się 30 lat temu na torze Hungaroring w Budapeszcie i planuje odbudować jego replikę. Niestety nie wiadomo, co stało się z tą dokumentacją po likwidacji fabryki. Nie wiadomo także jaki los spotkał Stara, którym Mazur z Obrockim przemierzali Saharę. Oryginał drugiej ciężarówki (Sikory i Franka) jest w muzeum w Starachowicach.

Artur Szałkowski

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3