Tereny wokół powstającego stadionu to dziś olbrzymi plac budowy Tereny wokół powstającego stadionu to dziś olbrzymi plac budowy

Tereny wokół powstającego stadionu to dziś olbrzymi plac budowy. Za rok, gdy wszystkie inwestycje będą gotowe, okolica zmieni się nie do poznania (© wizualizacja: biprogeo projekt )

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Okolice stadionu przy alei Śląskiej, powstającego na Euro 2012, to w tej chwili wielki plac budowy. Arena, która pomieści 44 tysiące fanów futbolu, ale w przyszłości też widzów imprez masowych czy słuchaczy koncertów, powstaje w zawrotnym tempie.

Jeszcze rok temu wydawało się, że inwestycja jest zagrożona, po tym jak miasto rozwiązało umowę z Mostostalem i teren budowy przekazało w ręce robotników z Maxa Boegla. Teraz wrocławianie mogą spać spokojnie i odliczać dni do czerwcowego terminu zakończenia inwestycji.

Komunikacyjny rozwój

Teren ma stać się nowoczesną wizytówką miasta. Ale by tak się stało, potrzebna jest infrastruktura. Już powstaje nowa trasa tramwajowa. Szybkim Tramwajem Plus pojedziemy z Gaju na Kozanów i na stadion na początku przyszłego roku. Do Wrocławia z fabryki w Czechach od grudnia partiami przyjeżdża 31 nowoczesnych wozów Skoda, które przewiozą pasażerów również spod Stadionu Olimpijskiego na Pilczyce. Przy ul. Pilczyckiej już zakończono wyburzenia budynków stojących na trasie nowej linii, trwa wycinka drzew i przebudowa sieci podziemnych. A robotnicy przygotowują się m.in. do budowy nowej przeprawy na Ślęzie, która stanie obok mostu Maślickiego.

W przyszłości powstanie też zintegrowany przystanek kolejowy między stacjami Wrocław Pracze Odrzańskie a Kuźniki. A do lotniska bez konieczności wjeżdżania na obwodnicę dostaniemy się trasą Stabłowicką, która stanie się też obwodnicą wiecznie zakorkowanej Leśnicy.

Drogowy plac budowy

Ulice Lotnicza, Kosmonautów, Królewiecka, aleja Śląska. To główne arterie wokół stadionu, dzięki którym łatwo mamy się wydostać spod areny po zakończeniu imprez. Łączny koszt ich przebudowy to prawie 300 mln zł. Wszystkie będą miały cztery pasy, a w niektórych miejscach oddzielne jezdnie do skrętów.

Na ul. Lotniczej powstanie wiadukt nad esplanadą, czyli szerokim pasażem, którym wjedziemy na stadion. Obok budowane są tunele i przejścia dla pieszych. Robotnicy uwijają się też przy nowym moście na Ślęzie i kładce dla pieszych. Rośnie wiadukt na al. Śląskiej, wraz z łącznikami - zjazdami i wjazdami, którymi dojedzie-my pod stadion. Na ul. Kosmonautów powstaje wiadukt, a na Królewieckiej dobiega końca budowa dwóch rond.

Komercyjne centrum

Tuż obok samego stadionu stanie także olbrzymia galeria handlowa. Zgodnie z założeniami ma generować zyski na finansowanie piłkarskiego Śląska. A drużyna z roku na roku ma walczyć o coraz wyższe cele i z powodzeniem rywalizować w europejskich pucharach. Na trzech poziomach będzie w niej 150 sklepów i supermarket. Dodatkowo ma być kolejne we Wrocławiu multikino, centrum fitness i kręgielnia. Łącznie pod wynajem przeznaczono 60 tysięcy metrów kwadratowych.
Projekt opracowała renomowana firma z USA Laguarda Low. W zamyśle projektantów budynek nowej galerii ma przypominać zjawisko zorzy polarnej.

Rekreacja i biznes

Niedaleko swoją siedzibę będzie miało również Wrocławskie Centrum Badań. Planistom z Biura Rozwoju Wrocławia marzy się też zbudowanie na Żernikach osiedla użytkowo-wystawienniczego. Charakterem ma przypominać przedwojenną WUWĘ - połączenie miejsc pracy i zamieszkania - usytuowaną na Sępolnie.

Tereny wokół obiektu mają także mieć charakter biznesowy. Dzięki bliskości portu lotniczego ten rejon świetnie nadaje się na miejsce pobytu oficjalnych delegacji przyjeżdżających na rozmowy biznesowe do stolicy Dolnego Śląska. Zgodnie z planem na terenach przygotowanych pod Expo mają powstać pawilony wystawowe, które częściowo przejmą organizację targów i wystaw.
Galeria przy stadionie ma generować zyski na silny zespół Śląska


Nowoczesny wizerunek miasta i rozwój

Mówi dr Maciej Zathey, wicedyrektor wojewódzkiego biura urbanistycznego

Okolice nowo powstającego stadionu na Euro wkrótce staną się wizytówką miasta.
Budowa stadionu przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia to najlepsze z możliwych rozwiązań. Ten olbrzymi atut spowoduje, że bogata oferta spędzenia wolnego czasu w tej części miasta zachęci do odwiedzenia zachodnich osiedli przez Dolnoślązaków.

Istotną rolę będą spełniać też węzły komunikacyjne.
Infrastruktura drogowa i komunikacja muszą być nowoczesne. Bez węzła przesiadkowego i szybkiego tramwaju osiedla w sąsiedztwie stadionu nie zyskałyby szans na rozwój.

Miasto stawia też na inwestycje czysto komercyjne.
Budowanie przestrzeni publicznej tylko na bazie handlu i ograniczonego zakresu usług to kiepski pomysł. Ale jeśli wcieli się idee ogólnodostępnych terenów rekreacyjnych wokół Glinianek, a w pobliżu powstaną centra biznesowe i wystawiennicze to koncepcja zaczyna być interesująca.

Jaki wpływ na życie mieszkańców będzie miał rozwój tej części miasta?
Obawiam się, że poza nowoczesnym wizerunkiem Wrocławia, identyfikacją z drużyną Śląska, grającą na pięknym obiekcie, inwestycje nie wpłyną znacząco na poprawę warunków życia. Jeśli jednak powstałoby osiedle wzorcowe, podobne w założeniach do Sępolna, wówczas koncepcja rozwoju miasta byłaby spójna.

Sprawdź, jak Wrocław przygotowuje się do Euro


FOTOBLOG Z BUDOWY STADIONU

Czytaj także

    Komentarze (12)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    _tG_ (gość)

    Niestety, ale masz racje :/
    Posłuchaj tego:
    http://www.radiomaryja.pl/query.php?__s=Grzegorz+Braun&__a=1
    To "troche ciekawostek", o Wacławie, ekype dupkiewiczów, itp., itd.
    I oczywiście, coś dla fanów, tzw. III RP [czyli PO-st PRL-u], i światłego PO [czyli PO-st komuny].

    Tomek (gość) (ania 24)

    Rozumiem, że osoby dające minusa za poprzedni komentarz mają jakieś uwagi merytoryczne, tak? Jak tak to proszę o ich przedstawienie, chętnie posłucham. :) Tak się składa, że podałem tylko suche fakty co będzie robione i jakie są opinie *specjalistów* na ten temat - jeżeli ktoś uważa, że się pomyliłem, to proszę o korektę i wyprowadzenie mnie z błędu - ja jednak żadnego błędu nie znajduję... ;)

    Tomek (gość) (Martix)

    Ogólnie zgadzam się z Tobą Martix. Zauważ jednak, że jeżeli priorytet będzie bezwzględny (a nawet w jednym pytaniu, gdzie inwestor chciał zrezygnować z takiego priorytetu w przypadku stwierdzenia korka samochodowego, spółka miejska jasno i wyraźnie napisała - priorytet ma być bezwzględny, nawet kosztem ruchu samochodowego, nie ma zgody na żadne ustępstwa w tej sprawie - pamiętam sam byłem zaskoczony taką stanowczością), to efekt będzie bardzo podobny do torowiska wybudowanego całkowicie w oddzieleniu od jezdni. Jaka jest bowiem różnica między przejazdem przez skrzyżowanie z jezdnią bez zatrzymywania się, a przejazdem przez wiadukt (także bez zatrzymywania)? :) Dodajmy może (bo pewnie nie wszyscy czytali dokumentację przetargu ;) ), że linie, których trasy pokrywają się z trasami Tramwaju Plus, będą również posiadać priorytet (przynajmniej wtedy, gdy jego brak mógłby spowodować spowolnienie Tramwaju Plus).

    W każdym bądź razie, nawet przyjmując, że Tramwaj Plus będzie tylko "przyspieszonym" tramwajem - moim zdaniem warto takie coś robić i nie jest to żaden "poroniony pomysł".

    "I może fakt,że bedzie się zbiegac z normalnymi liniami tramwajowymi ale zostaną zlikwidowane dwie obecne zwykłe linie "12" i "22" by się niepotrzebnie nie dublowały i by nie były po prostu "zawalidrogami" dla T+."

    Te linie nie będą zlikwidowane. 22 stanie się linią TP1 Kozanów/Stadion Miejski - Gaj, a 12 Pilczyce - Stadion Olimpijski. Zapewne w zamian za to na Leśnicę pojedzie jakaś inna linia - słyszałem spekulacje, że "3".

    Martix (gość)

    To miejsce może stac się kolejnym centrum i prawdziwą wizytówką miasta o ile nie ograniczy się zabudowę do samego stadionu. Prawdopodobnie ma tu powstac największe centrum handlowe. Ale żeby jeszcze było bardziej atrakcyjne powinien tu powstac Akwapark z basenami{kolejny po Borowskiej i zapowiadanym przy autostradzie},coś w rodzaju Disney Landu,może byc muzeum przedstawiające zabytki Wrocławia i Polski w miniaturze,miejsce treningowe dla rolkarzy,multikino 3 D itp. Pomysłów jest wiele ale powinny byc własnie głównie rozrywka by było tu atrakcyjnie.

    Martix (gość)

    Tramwaj Plus nie bedzie całkiem szybkim tramwajem a przyspieszonym wzgledem tego co jest obecnie. Całkiem szybki tramwaj wzorem Poznania musiałby miec wybudowane torowiska całkowicie poza zasięgiem jezdni,nie krzyżowac sie z nimi w ich poziomie tylko na wiaduktach lub w tunelach,a tam gdzie się da torowisko wybudowac w rowach lub na wiaduktach. Może coś takiego powstanie na Psie Pole o ile nie kolejny T+. Tramwaj+ w tej postaci jaka ma byc ma miec zawsze zielone światło na skrzyzowaniach,całkowity priorytet względem samochodów. I może fakt,że bedzie się zbiegac z normalnymi liniami tramwajowymi ale zostaną zlikwidowane dwie obecne zwykłe linie "12" i "22" by się niepotrzebnie nie dublowały i by nie były po prostu "zawalidrogami" dla T+.

    Tomek (gość) (ania 24)

    Poszukaj sobie: Inteligentny System Transportu.

    Pan Igor Gisterek z Politechniki Wrocławskiej (przepraszam, jeżeli przekręciłem nazwisko) przyznał, że po wprowadzeniu ITS linia Tramwaju Plus z Kozanowa na Gaj może być bardzo szybka (m.in. dzięki bezwzględnemu priorytetowi na 20 skrzyżowaniach; na pozostałych bodajże czterech okres oczekiwania do 10 sekund, na jednym czy dwóch 20 sekund, a na pl. Jana Pawła II udzielenie pierwszeństwa będzie po zgłoszeniu sygnału odjazdu). Z mojej pobieżnej analizy dokumentacji przetargu na ITS wynikły podobne wnioski. :)

    Poza tym projekt Tramwaju Plus to nie tylko szybkość linii - ale także nowa infrastruktura i tabor. Odcinek tramwaju na Kozanów i Gaj, nowe Skody. Wszystko w ramach Tramwaju Plus. No ale oczywiście lepiej psioczyć na forum, niż poczytać trochę o czymś, co się komentuje.

    wazza (gość)

    Nie ma co ulica warciańska obok stadionu to rzeczywiście wizytówka miasta....Przedwojenne domki i nic więcej !!!

    ania 24 (gość)

    Tramwaj Plus to jakiś poroniony pomysł jak taki tramwaj ma jeździć szybciej skoro po tych samych torach będą jeździły normalne tramwaje Technicznie jedno wyklucza drugie

    Urzednik (gość)

    Większość wymienionych tutaj inwestycji nie powstanie do Euro między innymi galeria którą ma budować Solorz Z komunikatu podanego jasno wynika że budowa galerii rozpocznie się po Euro Także większość inwestycji drogowych nie będzie oddana w całym kształcie Miasto karmi mieszkańców fałszywymi informacjami Żenada

    Jarek (gość)

    No i szczerze możemy przyznać że galerii handlowej nie będzie, bo kto wybuduje w rok taki ogromny obiekt? UEFA nie pozwoli aby podczas rozgrywek euro obok stadionu stał rozgrzebany w trakcie budowy obiekt.

    WKS (gość)

    w sumie masz racje żal będzie oglądać tych naszych paralityków na nowym stadionie. nie będzie silnej drużyny to stadion będzie świecił pustkami a jeszcze trochę to mecz otwarcia zagramy w 1 Lidze

    av (gość)

    Drużyna niech się najpierw nauczy grać na plaży albo w lesie, a jak już się nauczy niech pokaże co umie na mega stadionach. Sam stadion nikogo gry nie nauczy.