Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie daj się oszukać w Black Friday! Policja i rzecznik konsumentów z Radomska radzą jak, robić bezpieczne i rozsądne zakupy. FILM

Małgorzata Kulka
Małgorzata Kulka
Wideo
od 16 lat
Przed nami Black Friday, a następnie Cyber Monday. Jak nie dać się naciągnąć i oszukać przez nieuczciwych sprzedawców? Radzą Michał Sewerynek, rzecznik konsumentów w Radomsku i Dariusz Kaczmarek, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Radomsku.

Przed nami Black Friday, a następnie Cyber Monday, a więc gorący czas wyprzedaży i promocji zarówno w sklepach stacjonarnych jak i internetowych. Sprzedawcy już kuszą niskimi cenami i innymi superkorzystnymi ofertami. Pamiętajmy, aby w tym czasie nie stracić zdrowego rozsądku i nie dać się nabrać na fałszywe oferty. Rzecznik konsumentów z Radomska radzi też, by dwa razy sprawdzić, czy super oferta to realne obniżenie ceny.

„Oszczędzasz 50 zł”, „-20%”, „taniej o 100 zł” – korzyści cenowe muszą być obliczane od najniższej ceny z 30 dni przed obniżką. Nowy przepis ma zapobiegać żonglerce cenami – podwyższaniu ich tuż przed wyprzedażą po to, aby wywołać wrażenie, że rabat jest atrakcyjniejszy niż w rzeczywistości. To była bardzo powszechna praktyka, przed którą konsumenci nie zawsze mogli się uchronić. Teraz powinni dostać kompletną, rzetelną informację o cenie promocyjnej i najniższej cenie, za którą można było kupić towar lub usługę w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. W przypadku, gdy najniższa cena z 30 dni przed obniżką jest korzystniejsza niż kwota podczas wyprzedaży, to okazja może być pozorna.

Podczas zakupów warto sprawdzić czy przeceniony towar jest pełnowartościowy, towary z wadą mogą nie podlegać reklamacji. Warto też zapytać, czy możliwy jest zwrot i w jakim okresie. Ale przede wszystkim rzecznik konsumentów radzi, by robić zakupy przemyślane.

Artykuły kupione na promocji możesz reklamować na tych samych zasadach co zakupy w cenie regularnej. Wyjątkiem może być konkretna wada produktu, z której wynikał rabat i o której zostałeś przed zakupem poinformowany. Tej wady wówczas reklamować nie możesz, ale każdą inną dotyczącą tego samego przedmiotu - już tak.

Więcej w materiale video.

Czas promocji i wyprzedaży to okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców, którzy dostosowują swoje działania do aktywności kupujących i przygotowują więcej fałszywych ofert. Dla kupujących w internecie kilka rad ma policja:

Fałszywe sklepy internetowe

  • szczególną uwagę zwracajmy na to, czy cena towaru nie wydaje się zbyt atrakcyjna - oszuści często kuszą kupujących bardzo niską ceną,
  • pamiętajmy, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line,
  • wybierajmy te platformy i te sklepy, które cieszą się dobrymi opiniami klientów,
  • zweryfikujmy adres strony internetowej, bywa że występują w nim dodatkowe litery lub znaki, których w pierwszej chwili nie zauważamy,
  • sprawdzajmy datę uruchomienia sklepu internetowego (im dłużej sklep funkcjonuje, tym większą mamy pewność, że jest bezpieczny),
  • sprawdźmy czy sklep internetowy oferuje formę płatności za pobraniem,
  • dokonując płatności za zakupy nie korzystajmy z linków otrzymanych od niepewnych, nieznanych platform.

Portale aukcyjne

  • za zakupy, jeśli to możliwe wybierajmy opcję płatności za pobraniem;
  • przejrzyjmy fora internetowe i zapoznajmy się z komentarzami innych klientów na temat tego sprzedawcy internetowego,
  • korespondencję w sprawie sprzedaży/zakupu starajmy się prowadzić na danym portalu aukcyjnym. Przestępcy często komunikują się w sprawie zakupu/ sprzedaży jakiejś rzeczy wykorzystując szyfrowane komunikatory,
  • dokładnie sprawdzajmy wiadomości jakie otrzymujemy w toku płatności mobilnych i czytajmy na co wyrażamy zgodę, i jaki przelew potwierdzamy,
  • nikomu i nigdy nie udostępniajmy naszych haseł i loginów do bankowości internetowej.

Reklama w social mediach
Cyberprzestępcy będą starali się dotrzeć ze swoją fałszywą ofertą promocyjną do maksymalnie dużego grona użytkowników. W związku z tym przygotowują atrakcyjnie wyglądające i bardzo korzystne cenowo oferty, zamieszczając je w social – mediach. Oferta jest tak przygotowana aby zachęcić nas do kliknięcia w nią, a w dalszych krokach podania swoich poufnych danych do logowania w tym do bankowości internetowej, podania danych karty płatniczej. Pamiętajmy, że przekazanie takich danych na spreparowanej stronie powoduje, że przekazujemy je przestępcy.

Oszustwo metodą na „BLIK”-a
Jedną z częściej stosowanych przez cyberprzestępców metod jest włamanie na konto na portalu społecznościowym i podszywając się pod właściciela profilu, masowe rozsyłanie do wszystkich znajomych prośby o przekazanie kodu BLIK.. Oszuści internetowi, podszywając się pod naszego znajomego lub członka rodziny, bardzo często dodają sformułowania, że nie mogą w tej chwili rozmawiać, żeby nie przeszkadzać, że oddzwonią za jakiś czas. Te zabiegi mają uwiarygodnić ich działania i zapobiec dalszej weryfikacji z naszej strony.
Dlatego jeśli otrzymamy wiadomość z prośbą o przekazanie kodu do szybkiej płatności tzw. BLIK, upewnijmy się komu go wysyłamy dzwoniąc do tej osoby a także sprawdzając kwotę i odbiorcę podczas potwierdzania transakcji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na radomsko.naszemiasto.pl Nasze Miasto