Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Powstaje droga ekspresowa S6 z Leśnic w stronę Słupska. We fragmencie będzie z betonu

Marcin Kapela
Marcin Kapela
Mimo niesprzyjających warunków pogodowych, wykonawcy nie schodzą z placów budowy drogi ekspresowej S6 starając się zrealizować jak najwięcej prac, zanim rozpocznie się zimowa pauza (od 16 grudnia do 15 marca).
Mimo niesprzyjających warunków pogodowych, wykonawcy nie schodzą z placów budowy drogi ekspresowej S6 starając się zrealizować jak najwięcej prac, zanim rozpocznie się zimowa pauza (od 16 grudnia do 15 marca). Marcin Kapela
Mimo zimowych warunków trwają prace nad powstaniem drogi ekspresowej S6 ze Skórowa (bez węzła) do Leśnic (z węzłem) oraz na odcinku Bobrowniki (bez węzła) - Skórowo (z węzłem). Co ciekawe, ten drugi odcinek drogi, co jest ewenementem, zostanie wykonany z betonu.

Budują "ekspresówkę" z Leśnic w stronę Słupska

Mimo niesprzyjających warunków pogodowych, wykonawcy nie schodzą z placów budowy drogi ekspresowej S6 starając się zrealizować jak najwięcej prac, zanim rozpocznie się zimowa pauza (od 16 grudnia do 15 marca).

Liczący około 10,88 km odcinek drogi ekspresowej S6 z Leśnic (z węzłem) do Skórowa (bez węzła) budowany jest przez spółkę Intercor z Zawiercia. Kontrakt z wykonawcą, opiewający na 344,4 mln zł, został podpisany w czerwcu 2021, a decyzja zezwalająca na realizacją inwestycji ponad 2 lata później.

- Obecnie trwają prace przy budowie nasypów i obiektów inżynierskich. Od uzyskania decyzji zezwalającej na budowę prace idą zgodnie z harmonogramem, choć aura trochę utrudnia roboty. Wykonujemy te prace, które można w tych warunkach pogodowych. Miejscowo, gdzie trwa wymiana podłoża, trzeba kopać głębiej, ale nie jest to problem inżynierski. To nie zatrzymuje nas w realizacji zadania

- mówi Wojciech Adamczyk, dyrektor kontraktu.

Inwestycja na odcinku zlokalizowanym po części w powiatach lęborskim i słupskim, na obszarze gmin Nowa Wieś Lęborska i Potęgowo, obejmuje budowę węzła drogowego w Leśnicach i Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w Darżewie. Powstanie także 25 obiektów inżynierskich, w tym 17 obiektów w ciągu drogi, 6 obiektów nad drogami, 2 obiekty w ciągu dróg powiatowych, 14 ekologicznych przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów.

Na koniec listopada najbardziej zaawansowane były przebudowy sieci kanalizacyjno - sanitarnej (91%), wodociągowej (40%) i melioracyjnej (18%). Do realizacji tej inwestycji wykonawca zaangażował 28 swoich pracowników, 46 osób w zespołach projektowych, 104 operatorów maszyn i robotników. Zakończenie inwestycji zaplanowanej na 38 miesięcy przewidywane jest na maj 2025 r.

Betonowy, w nowym śladzie odcinek S6 ze Skórowa do Bobrownik

Za 283 199 309,17 zł spółka Aldesa Construcciones Polska z Warszawy buduje 13-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S6 ze Skórowa (z węzłem) do Bobrownik (bez węzła), już na terenie gmin Damnica i Potęgowo.

Umowa z wykonawcą została podpisana pod koniec czerwca 2021 r., a decyzję zezwalającą na realizację inwestycji wojewoda pomorski wydał prawie 2 lata później. Prace ruszyły 12 lipca br. i mają zakończyć się w czwartym kwartale 2025 r.

- Mimo niesprzyjającej aury staramy się prowadzić roboty z maksymalną efektywnością. Mniej więcej od połowy października były ulewne deszcze z krótkimi oknami pogodowymi, w których mogliśmy realizować prace. Wydajność sprzętu jest przez to znacznie ograniczona

- mówi Łukasz Wojciechowski, kierownik budowy.

- Oprócz dwóch węzłów mamy do wybudowania 18 obiektów inżynierskich, w tym dwa duże przejścia dla zwierząt nad główną trasą, przebudowę pięciu dróg powiatowych, z którymi krzyżuje się nowy ślad drogi ekspresowej S6.

Ten odcinek będzie najbardziej oddalony od przebiegu Drogi Krajowej nr 6. Nie widać go, przejeżdżając obecnie "6".

- Cały odcinek przebiega w nowym śladzie przez pola, przecinając kilka dróg gminnych

- podkreśla Krzysztof Banach, inżynier kontraktu.

- Obecnie sporo dzieje się na węzłach w Skórowie i Rzechcinie. Rozbudowywane jest centrum budowy w mniej więcej środku odcinka, z dużym zapleczem i magazynem wykonawcy. Powstaną dwa węzły betoniarskie.

Droga w starym śladzie zostanie przebudowana, z dostosowaniem do mocno ograniczonego ruchu pojazdów, z wyznaczonym ciągiem rowerowym.

Ta inwestycja drogowa obejmuje głównie budowę węzłów drogowych w Rzechcinie i Skórowie, 15 obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, w tym 10 przejść dla zwierząt czy budowę przepustów pod drogą ekspresową S6, pozostałymi drogami oraz zjazdami. Stan zaawansowania prac, jeśli chodzi o obiekty inżynierskie wykonawca ocenia na 6,54 %, robót branżowych na 9,79% a robót drogowych na 3,97%.

Co ciekawe, ten odcinek jako jedyny będzie miał nawierzchnię z betonu cementowego, a nie będzie bitumiczna.

- Na skalę północnej Polski jest to nowość, bo z nowobudowanych dróg na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat, to jedyna taka nawierzchnia. Na południu tych realizacji jest więcej

- podkreśla Krzysztof Banach, inżynier kontraktu.

- Jeśli zestawić beton i asfalt, to podejście jest podobne, bo przede wszystkim kruszywa i spoiwo albo bitumiczne albo cementowe. Betonowa nawierzchnia ma większą odporność na koleinowanie, ale naprawy czy przebudowy są trudniejsze.

W przetargu wykonawca miał wybór i postawił na właśnie taką nawierzchnię.

- Nasz odcinek zostanie wykonany w nawierzchni betonowej, co jest unikatowe dla województwa pomorskiego. Na całych 13 kilometrach, z wyłączeniem trzech obiektów inżynierskich, na których jesteśmy zobligowani wykonać nawierzchnię bitumiczną. Obie technologie mają swoje wady i zalety. Nawierzchnia bitumiczna jest łatwiejsza w wykonaniu, zazwyczaj też tańsza, ale mniej trwała. Trwałość nawierzchni betonowej jest zdecydowanie wyższa, trudniejsza w wykonaniu, natomiast zdecydowanie trudniejsze są jej ewentualne naprawy

- potwierdza Łukasz Wojciechowski, kierownik budowy.

Powierzchnia nawierzchni betonowej to około 270 tysięcy m2. Zostaną wykonane wykopy na skalę 585 tysięcy m3, nasypy na poziomie 385 m3.

- Mówimy o setkach tysięcy ton (1 m3 = 1,7 – 1,8 tony - dop. red.) przerzucania materiału ziemnego, przewożenia, adaptowania go, jak w przypadku gliny. Jedno wozidło, które ma zastosowanie w takich ciężkich warunkach gruntowych, może przewieźć od 15 do 20 m3, więc widać jaka to jest skala.

Obecna droga krajowa S6 pozostanie w obecnym śladzie i zostanie zaadaptowana do ruchu lokalnego, z dostosowaniem do mocno ograniczonego ruchu pojazdów, z wyznaczonym ciągiem rowerowym. Tylko w jednym miejscu, między Pogorzelicami a Darżewem zmieni przebieg na krótkim odcinku.

Strategicznie ważna inwestycja drogowa

Planowana droga ekspresowa S6 ma przebiegać ze Szczecina, gdzie ma połączenie z drogą ekspresową S3, przez Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk do Gdańska, gdzie ma zostać połączona z obwodnicą Trójmiasta. Ma ona duże znaczenie przede wszystkim w skali krajowej, ale i międzynarodowej. Droga ekspresowa S6 skomunikuje województwa zachodniopomorskie i pomorskie z zachodnią granicą.

- Już wszystkie odcinki drogi ekspresowej S6, od końca obwodnicy Słupska do Leśnic są w budowie. To ponad 70 kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej. Ta droga ma olbrzymie znaczenie krajowe, ale i ważne międzynarodowe. To droga do autostrady A6, przejścia granicznego w Kołbaskowie. Połączy też porty w Świnoujściu z portami w Gdańsku i Gdyni

- podkreśla Mateusz Brożyna, specjalista ds. Komunikacji Społecznej z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Dzięki budowie tej drogi zostanie skrócony czas przejazdu między aglomeracjami trójmiejską a Szczecinem. Poprawi się komfort i bezpieczeństwo użytkowników drogi, jej przepustowość. Wyprowadzony poza miejscowości zostanie ruch tranzytowy. Cała droga S6 między aglomeracją trójmiejską a Szczecinem kierowcy pojadą do 2026 roku.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Powstaje droga ekspresowa S6 z Leśnic w stronę Słupska. We fragmencie będzie z betonu - Dziennik Bałtycki

Wróć na lebork.naszemiasto.pl Nasze Miasto