Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Biuro podróży Neckermann Polska wstrzymało wyloty i sprzedaż wycieczek

Gabriela Jelonek, KQL
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Pixabay
Biuro podróży Neckermann Polska złożyło wniosek o upadłość. W środę podało informację o niewypłacalności. Z Poznania Neckermann organizował loty m. in. do Grecji, Turcji, Chorwacji, Bułgarii i Hiszpanii. Loty i sprzedaż wycieczek zostały wstrzymane.

Po tym, jak najstarsze biuro podróży Thomas Cook z Wielkiej Brytanii ogłosiło upadłość, kłopoty zaczęły mieć także inne biura, powiązane ze spółką. Jednym z nich jest Neckermann, który początkowo w Polsce wstrzymał na dwa dni wyjazdy i sprzedaż wycieczek. Niemiecki oddział touroperatora zawiesił działalność do odwołania. W środę okazało się, że Neckermann Polska ogłosił informację o złożeniu wniosku o upadłość i poinformowało o niewypłacalności.

Co z turystami z Polski?

Kłopoty mają ci, którzy są na wakacjach lub mają zaplanowany wyjazd. Turyści w hotelach proszeni są o samodzielne opłacenie pobytu lub są wyrzucani z pokoi. W skrajnych przypadkach są nawet przetrzymywani w hotelach. Obecnie opiekę nad turystami, zgodnie z ustawą, przejmuje Departament Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Wszelkie informacje można uzyskać na stronie internetowej www.mazovia.pl oraz pod numerami telefonów: +48 22 597 95 40, +48 22 597 95 43, +48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41, i pod adresem mailowym: [email protected].

- Najgorsza sytuacja jest w Turcji, Tunezji i na Majorce. Tam w pierwszej kolejności zostanie skierowana pomoc. Jesteśmy w stałym kontakcie z MSZ i służbami konsularnymi - mówiła na konferencji prasowej Izabela Stelmańska, zastępca dyrektora w Departamencie Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Biuro podróży i MSZ zapewniają, że w najbliższych dniach turyści będą ściągani do kraju. Poza Polską ma przebywać ok. 3600 osób. Sprzedanych na kolejne sezony jest około 14 tys. wycieczek.

Zobacz też:

Zarząd biura złożył wniosek o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych, za które odpowiada Allianz Partners. Obecnie opiekę nad turystami, zgodnie z ustawą, przejmuje Departament Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Wszelkie informacje można uzyskać na stronie internetowej www.mazovia.pl.

Co ważne, pomoc ze względów formalnych udzielana jest klientom Neckermann Polska, nie dotyczy to np.: klientów biura Neckermann Niemcy. Wszyscy Polacy będący w trudnej sytuacji w związku z zaistniałą sytuacją i przebywający poza granicami kraju, proszeni są o kontakt z placówkami konsularnymi - niezależnie od biura podróży, z którego wyjechali.

Dlaczego biuro podróży Neckermann Polska upadło?

Bezpośrednią przyczyną upadku polskiego oddziału biura podróży była upadłość spółki Thomas Cook, biura podróży z Wielkiej Brytanii. Okazuje się, że spółka Thomas Cook GMBH była właścicielem 100 proc. udziałów Neckermann Polska.

Czytaj także: Lot na Dominikanę odwołany. To miały być wymarzone wakacje. Jedni nie polecieli, inni czekają na powrót do domu

W oświadczeniu podkreślono, że polski oddział Neckermanna był w stabilnej kondycji finansowej, ale nie może samodzielnie funkcjonować na rynku. Największe kłopoty finansowe, związane z zadłużeniem, miały oddziały brytyjski i niemiecki.

Co zrobić, gdy hotel żąda od turysty pieniędzy?

Jak podkreśliła I. Stelmańska, w przypadku, gdy hotel, w którym przebywają klienci Neckermann Polska chce od turystów pieniędzy za pobyt, są dwie możliwości. Po pierwsze można skontaktować się z najbliższym konsulatem lub ambasadą, wówczas turyści będą przeniesieni do innego hotelu lub w miarę możliwości odesłani do Polski. Drugą możliwością jest samodzielne opłacenie pobytu, a po okazaniu faktury pieniądze powinny zostać zwrócone przez ubezpieczyciela.

Czy turyści odzyskają pieniądze za odwołane wakacje z Neckermann?

Po dostosowaniu polskiego prawa do dyrektywy unijnej, od lipca 2018 roku środki ubezpieczyciela biur podróży mają wystarczyć nie tylko na ściągnięcie turystów do kraju w razie niewypłacalności, ale i zwrócenie środków za sprzedane wyjazdy, które się nie odbyły. Ubezpieczenie takie składa się z dwóch filarów. Zabezpieczeniem finansowym biura podróży Neckermann Polska jest gwarancja ubezpieczeniowa w wysokości 25 mln zł za wycieczki sprzedane w 2018 roku i 30 mln złotych za wycieczki, na których realizację umowy zostały podpisane w 2019 roku. Z tej puli, w dalszej kolejności, po umożliwieniu powrotów uczestnikom wyjazdów już będącym za granicą, będą opłacane zwroty wpłat za zarezerwowane imprezy turystyczne.

Uruchomiono też specjalne infolinie, obsługiwanie przez ubezpieczyciela Allianz Partners. 24-godzinna infolinia działa dla klientów, którzy przebywają poza granicami kraju: +48 22 522 29 00. Dla osób, które miały wylecieć i dokonały pełnej płatności lub przedpłaty za wyjazd została uruchomiona infolinia do zgłaszania roszczeń działającą w godzinach 8.00-16.00: +48 22 563 11 00 oraz adres mailowy: [email protected].

Klienci biura podróży Neckermann Niemcy mogą kontaktować się z ubezpieczycielem tamtejszego oddziału biura, czyli Zurich Insurance plc Niederlassung für Deutschland, za pośrednictwem strony www.kaera-ag.de.

Dlaczego biuro podróży Neckermann Polska upadło?

Bezpośrednią przyczyną upadku polskiego oddziału biura podróży była upadłość spółki Thomas Cook, biura podróży z Wielkiej Brytanii. Okazuje się, że spółka Thomas Cook GMBH była właścicielem 100 proc. udziałów Neckermann Polska.

Klienci są rozczarowani wcześniejszymi zapewnieniami, że upadek Thomas Cook nie wpłynie na działalność Neckermann Polska.

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poznan.naszemiasto.pl Nasze Miasto