Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chcą zburzyć lokomotywownię w Wałbrzychu (ZDJĘCIA I FILMY)

Artur Szałkowski
Lokomotywownia przy stacji Wałbrzych Główny
Lokomotywownia przy stacji Wałbrzych Główny Dariusz Gdesz
Chcą zburzyć lokomotywownię w Wałbrzychu. Konserwator zabytków i miłośnicy kolei podjęli działania, które mają uratować obiekt w dzielnicy Podgórze.

Chcą zburzyć lokomotywownię w Wałbrzychu. W styczniu 2015 r. PKP CARGO przestała korzystać z punktu utrzymania taboru w Wałbrzychu. W biurze prasowym PKP Cargo uzyskaliśmy informację, że wynikało to głównie ze względów ekonomicznych. Dotychczas wykonywane czynności związane z utrzymaniem lokomotyw w Wałbrzychu, zostały przeniesione do innych lokalizacji na terenie Dolnego Śląska. Tym samym lokomotywownia działająca przy stacji Wałbrzych Główny stała się dla PKP CARGO zbędna i przekazano ją właścicielowi, czyli PKP S.A.

LOKOMOTYWOWNIA PRZY STACJI WAŁBRZYCH GŁÓWNY

Z uzyskanych przez nas informacji wynika, że kolej, której lokomotywownia nie jest już potrzebna zwróciła się z zapytaniem do wałbrzyskiej delegatury Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu, o to jakie trzeba wypełnić formalności, by uzyskać zgodę na wyburzenie takiego obiektu. Wówczas szefowa wałbrzyskiej delegatury podjęła kroki mające na celu uchronienie unikalnej budowli kolejowej przed rozbiórką.

– Otrzymaliśmy już w niosek z delegatury w Wałbrzychu o rozpoczęcie procedury związanej z wpisaniem lokomotywowni do rejestru zabytków i sprzeciwienie się jej rozbiórce – mówi Ewa Kica, zastępca Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we Wrocławiu. – Trudno powiedzieć jak długo potrwa ta procedura. Wszystko zależy od tego, czy właściciel obiektu będzie się odwoływał od naszych decyzji.

Nawet wpisanie lokomotywowni do rejestru zabytków nie oznacza jej uratowania przed zniszczeniem. Wystarczy, że właściciel nie będzie prowadził prac remontowych obiektu i doprowadzi go do fatalnego stanu technicznego. Wówczas może zapaść decyzja o wykreśleniu obiektu z rejestru zabytków. Taki los spotkał m.in. wyburzoną w maju 2002 r. kopalnianą wieżę szybową „Eugeniusz”, która wznosiła się obok stacji kolejowej Wałbrzych Główny. Przysłowiowym światełkiem w tunelu dla lokomotywowni w Wałbrzychu są działania podjęte przez Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej.

– Zwróciliśmy się z zapytaniem do spółki PKP od nieruchomości o możliwość zakupu lub dzierżawy obiektu. Czekamy na odpowiedź – mówi Katarzyna Szczerbińska -Tercjak, dyrektorka muzeum w Jaworzynie Śląskiej. – Niedawno kupiliśmy lokomotywownię dzierżoniowską. Mam nadzieję, że uratujemy również wałbrzyską.

Lokomotywownię przy stacji Wałbrzych Główny zbudowano w latach 1865-67. Jest położona około 500 m na zachód od budynku dworca i stanowi istotny element największej górskiej stacji kolejowej w Polsce.
Artykuł został opublikowany w Panoramie Wałbrzyskiej 13 lipca 2015 r.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto