Co zamiast mleka? 10 najlepszych napojów roślinnych

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Nie każdy pije mleko – oprócz alergii i nietolerancji pokarmowej powodem jego unikania bywa też dieta z założenia bezmleczna, np. wegańska czy w stylu paleo, której zwolennicy jedzą tylko to, po co sięgali ponoć nasi przodkowie. Coraz więcej osób ma też świadomość warunków hodowli krów mlecznych, związanych z nią zagrożeń zdrowotnych oraz wad samego mleka. Oprócz niezaprzeczalnych zalet ma ono bowiem również swoje ciemne strony.

Konsumpcja mleka krowiego, zwłaszcza w nadmiarze, zwiększa zagrożenie rozwojem insulinooporności i cukrzycy typu 2, nasila objawy trądziku pospolitego i różowatego, zaburza gospodarkę kwasowo-zasadową w organizmie, często powodując ujemny bilans wapnia, a w związku z zawartością szkodliwych związków (m.in. hormonów krowich, leków i zanieczyszczeń) sprzyja niektórym rodzajom nowotworów, m.in. prostaty u mężczyzn i jajnika u kobiet.

Zamiast klasycznego białego napoju poleca się mleczka roślinne, nazywane też napojami (ale nie mlekiem, bo określenie to jest zarezerwowane dla wydzieliny gruczołów mlecznych ssaków). Powstają zwykle przez rozdrobnienie z wodą surowca, jakim są orzechy i nasiona, i oddzielenie jego nierozpuszczalnych części od roztworu. Z tego powodu dostępne w sklepach napoje roślinne zawierają tylko część związków z produktu wyjściowego. 

Kaloryczność i wartość odżywcza mleczek zależy od ich składu, który jest inny u każdego producenta i zależy nie tylko od zawartości surowca, ale też zastosowanych dodatków. Większość ma poniżej 0,5-1 proc. białka i śladowe ilości błonnika, a jeśli jest źródłem witamin A i D, są to składniki dodane – najczęściej razem z zagęstnikami, związkami słodzącymi i substancjami, które działają niekorzystnie na organizm, jak np. fosforany (warto więc wybierać napoje z możliwie krótkim składem). Napoje roślinne wciąż zapewniają jednak korzystne związki!

Rodzajów mleczek roślinnych wciąż przybywa, warto więc wiedzieć, czym się różnią i jakie mają zalety i wady, a także jak w 2 minuty przyrządzić taki napój w domu.
Nie każdy pije mleko – oprócz alergii i nietolerancji pokarmowej powodem jego unikania bywa też dieta z założenia bezmleczna, np. wegańska czy w stylu paleo, której zwolennicy jedzą tylko to, po co sięgali ponoć nasi przodkowie. Coraz więcej osób ma też świadomość warunków hodowli krów mlecznych, związanych z nią zagrożeń zdrowotnych oraz wad samego mleka. Oprócz niezaprzeczalnych zalet ma ono bowiem również swoje ciemne strony. Konsumpcja mleka krowiego, zwłaszcza w nadmiarze, zwiększa zagrożenie rozwojem insulinooporności i cukrzycy typu 2, nasila objawy trądziku pospolitego i różowatego, zaburza gospodarkę kwasowo-zasadową w organizmie, często powodując ujemny bilans wapnia, a w związku z zawartością szkodliwych związków (m.in. hormonów krowich, leków i zanieczyszczeń) sprzyja niektórym rodzajom nowotworów, m.in. prostaty u mężczyzn i jajnika u kobiet. Zamiast klasycznego białego napoju poleca się mleczka roślinne, nazywane też napojami (ale nie mlekiem, bo określenie to jest zarezerwowane dla wydzieliny gruczołów mlecznych ssaków). Powstają zwykle przez rozdrobnienie z wodą surowca, jakim są orzechy i nasiona, i oddzielenie jego nierozpuszczalnych części od roztworu. Z tego powodu dostępne w sklepach napoje roślinne zawierają tylko część związków z produktu wyjściowego. Kaloryczność i wartość odżywcza mleczek zależy od ich składu, który jest inny u każdego producenta i zależy nie tylko od zawartości surowca, ale też zastosowanych dodatków. Większość ma poniżej 0,5-1 proc. białka i śladowe ilości błonnika, a jeśli jest źródłem witamin A i D, są to składniki dodane – najczęściej razem z zagęstnikami, związkami słodzącymi i substancjami, które działają niekorzystnie na organizm, jak np. fosforany (warto więc wybierać napoje z możliwie krótkim składem). Napoje roślinne wciąż zapewniają jednak korzystne związki! Rodzajów mleczek roślinnych wciąż przybywa, warto więc wiedzieć, czym się różnią i jakie mają zalety i wady, a także jak w 2 minuty przyrządzić taki napój w domu. manolofranco/pixabay.com
Nie każdy pije mleko – co wcale nie znaczy, że jest skazany na czarną kawę czy musli na wodzie. Zamiast klasycznego białego napoju poleca się mleczka roślinne, nazywane też napojami. Rodzajów wciąż przybywa, warto więc wiedzieć, czym się różnią i jakie mają zalety!

Jesienny sojusznik Polaków. Dynia!

Wideo

Materiał oryginalny: Co zamiast mleka? 10 najlepszych napojów roślinnych - Polska Times

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
Taka Ja
Ja polecam do diety Paleo wprowadzić Konopie ! Konopie

to nasz polski super food ! Korzystaj z natury i jedz to co jeszcze

człowiek nie popsuł przez GMO. Zawsze bio , to roślina która rośnie bez

nawożenia herbicydów i pestycydów .

Tłuszcz znajdujący się w konopi jest jednym z najcenniejszych olejów

roślinnych. Jest bogaty w ważne kwasy tłuszczowe, szczególnie w

alfa-linolenowy (Omega-3) oraz linolowy (Omega-6). Olej zapewnia

prawidłowy metabolizm (przetworzenie w energię) lipidów w ludzkim

organizmie. Olej z nasion konopi ma idealne proporcje najlepiej

przyswajanej przez człowieka proporcji (3:1), dzięki czemu ludzki

organizm wchłania je kilkakrotnie lepiej niż na przykład z oleju

lnianego. z nasion konopi można przyrządzić pyszne mleko roślinne ! Łuskane nasiona konopi zawierają 33% czystego białka,24 % tłuszczu i 12% błonnika, a dzięki witaminom i mikroelementom wzmacniają organizm, dodają energii i wspomagają leczenie niektórych chorób. Dzięki swoim licznym właściwościom odżywczym zaliczane są do super żywności. To prawdziwy cud natury! Jest jedyną z nielicznych roślin, której białko składa się z 20 aminokwasów, a przyswajalność białka jest kilkukrotnie lepsza niż sojowego, ponieważ konopie nie zawierają inhibitorów i oligosacharydów zaburzających pracę jelit.

ja w produkty konopne najwyższej jakości z małym manufaktur zaopatrzam się na konopiafarmacja.pl
Dodaj ogłoszenie