Dworzec Wałbrzych Szczawienko pełni istotną rolę w planach władz miasta, które są związane z rozwojem infrastruktury kolejowej. W związku z prowadzoną przez PKP PLK S.A. modernizacją linii kolejowej nr 274 (Wrocław - Wałbrzych – Jelenia Góra), gmina chce zagospodarować teren dworca Wałbrzych Szczawienko. Zamierza doprowadzić do terenu dworca jedną z miejskich linii autobusowych, a na jego terenie zbudować parking samochodowy.
– Niebawem czas dojazdu koleją z Wałbrzycha do Wrocławia, czy Jeleniej Góry będzie wynosił około godziny – mówi Robert Szymala, architekt miejski Wałbrzycha. – Mieszkańcy Wałbrzycha i okolic mogliby zostawiać swoje samochody na parkingu dworcowym i dojeżdżać np. do pracy we Wrocławiu koleją.
Na razie realizacja planów gminy, którym sprzyja również PKP, natrafiła na opór ze strony konserwatora zabytków. Miasto planuje bowiem wybudować parking w miejscu, gdzie obecnie stoi budynek dworca Wałbrzych Szczawienko. Konserwator się na to nie zgadza i wszczął procedury związane z wpisaniem popadającego w ruinę obiektu do rejestru zabytków. Do dworca Wałbrzych Szczawienko wiedzie ul. Stacyjna. Budynek dworca jest jednak ulokowany pomiędzy torami. Dlatego jest to jedyna lokalizacja w tym miejscu, gdzie mógłby zostać wybudowany parking. Gmina Wałbrzych ma nadzieję, że konserwator zabytków zmieni zdanie dotyczące ochrony budynku dworca. niedawno taka sytuacja miała miejsce z zabudowaniami starej zajezdni autobusowej przy ul. Armii Krajowej. Również podlegały ochronie konserwatorskiej, ale ze względu na fatalny stan techniczny, wydano zgodę na ich rozbiórkę.
Galeria zdjęć z rozbiórki obiektów starej zajezdni
Dworzec Wałbrzych Szczawienko nie jest jedynym, który władze miejskie we współpracy z PKP PLK zamierzają poddać modernizacji. Wszystko w ramach planowanego uruchomienia Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej.
O Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej przeczytacie tutaj
Tramwaje szynowe mają skomunikować wałbrzyskie dzielnice i Wałbrzych z okolicznymi gminami.
Plany inwestycyjne dotyczą także dworca Fabryczny i Główny, które stracił na znaczeniu po likwidacji pobliskich kopalni i koksowni.
– Remont dworca Fabrycznego będzie połączony z zagospodarowaniem przyległego terenu po kopalni – wyjaśnia Robert Szymala. – Będzie popularny wśród pasażerów, ze względu na bliskie sąsiedztwo Galerii Handlowej Victoria.
Z kolei dworzec Wałbrzych Główny będzie pełnił istotną funkcję w Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej przy bezpośrednich połączeniach np. Kamienna Góra - Świdnica.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?