Jak przestać jeść słodycze raz na zawsze? Radzimy, jak ograniczyć spożycie cukru

Redakcja
Mechanizm działania cukru w naszym organizmie można porównać do mechanizmu działania narkotyków czy alkoholu. Niestety w przypadku cukru dodatkowym problemem jest fakt, że w przeciwieństwie do tych substancji, dostęp do niego jest nieograniczany. Stosuje się go w nadmiarze we współczesnej żywności. Warto więc poznać porady, które pomogą pokonać apetyt na słodkości i odzyskać kontrolę nad swoim żywieniem! Zobacz kolejne slajdy, przesuwając zdjęcia w prawo, naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE. staras/123RF
Jedzenie słodyczy to problem nie tylko dzieci, ale i osób dorosłych zarówno kobiet jak i mężczyzn. Mimowolne sięganie po słodkiego batonika, kruche ciasteczka, czy miękką drożdżówkę niestety oddalają spełnienie marzeń o wymarzonej sylwetce. Dodatkowo jedzenie słodkości codziennie pogarsza stan zdrowia, ponieważ zwiększa ryzyko rozwoju cukrzycy, insulinooporności, sprzyja nadwadze i otyłości oraz powoduje próchnicę zębów. Sprawdź porady, jak przestać jeść słodycze w dużych ilościach i odzyskać kontrolę nad apetytem na nie!

Cukier uzależnia, dlatego tak trudno zerwać z sięganiem po słodycze. Aby lepiej zrozumieć mechanizm nałogu, trzeba przyjrzeć się temu, jak konsumpcja cukru wpływa na wydzielane w organizmie hormony, a konkretnie insulinę.

Spożycie słodkiej przekąski powoduje nagły wzrost poziomu cukru we krwi. Aby go obniżyć, trzustka produkuje insulinę, której zadaniem jest obniżenie stężenia glukozy we krwi (insulina wiąże wolną glukozę w glikogen i odkłada go „na później” w wątrobie, mięśniach lub pod postacią tkanki tłuszczowej). Porcja hormonu jest duża, ponieważ poziom cukru we krwi również istotnie się podniósł. W wyniku działania insuliny, cukier zostaje szybko i nagle obniżony. Jak reaguje na to nasz mózg? Wysyła informację, że potrzeba cukru i ponownie nasila apatyt na słodkości. To błędne koło, które należy przerwać. Aby podjąć skuteczną walkę z tym mechanizmem, nie musimy zupełne odrzucić słodyczy w naszej diecie i decydować się na detoks cukrowy.

Zobacz, jak powstrzymać się od jedzenia słodyczy!

Jakie są objawy uzależnienia od cukru?

Osoby uzależnione od spożycia cukru często obficie słodzą kawę i herbatę. Ponadto pochłaniają duże ilości czekolady, cukierków, batonów, ciast i ciasteczek oraz napojów słodzonych. U cukroholików dostrzega się następujące objawy:

  • silną ochotę na słodycze – najczęściej jest tak silna, że nie potrafią odmówić sobie łakoci,
  • objawy odstawienia, gdy rezygnują ze spożycia słodyczy (np. ból głowy, brak energii, senność),
  • determinację, by pokonać trudności stojące na drodze do zjedzenia słodyczy (np. wyjście w deszczowy wieczór do sklepu tylko po to, by kupić ulubioną czekoladę, której zabrakło w domu),
  • przekładanie na później pewnych zadań, by nadać priorytet zjedzeniu słodkości,
  • lekceważenie negatywnych konsekwencji zdrowotnych, a nawet społecznych wynikających z nadmiernego spożycia cukru, co w ostateczności prowadzi do utraty kontroli nad jedzeniem słodyczy.

Warto przeczytać również:

Wideo

Materiał oryginalny: Jak przestać jeść słodycze raz na zawsze? Radzimy, jak ograniczyć spożycie cukru - Strona Zdrowia

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie