Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej na aglomerację wałbrzyską

Artur Szałkowski
Dariusz Gdesz
Połączenia szynobusowe mają połaczyć dzielnice Wałbrzycha oraz miasto z okolicznymi gminami.

W ciągu najbliższych dwóch tygodni ma dojść do podpisania porozumienia, dotyczącego powstania Wałbrzyskiej Kolei Aglomeracyjnej. Jego sygnatariuszami będą: Ministerstwo Infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe, Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego oraz gmina Wałbrzych, która reprezentuje również interesy gmin powiatu wałbrzyskiego, Nowej Rudy, Kamiennej Góry i Świebodzic, które zadeklarowały chęć udziału w przedsięwzięciu. Decyzje o zawarciu umowy i rozpoczęciu realizacji inwestycji, zaangażowane w nią podmioty podjęły podczas konferencji: „Koleje dużych prędkości”, która odbyła się wczoraj we Wrocławiu z inicjatywy urzędu marszałkowskiego.
– Życzeniem przedstawicieli PLK jest doprecyzowanie przez zarząd województwa kwestii związanych ze sfinansowaniem części inwestycji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – wyjaśnia Anna Żabska, asystentka prezydenta Wałbrzycha.– Stąd decyzja o przesunięciu podpisania porozumienia o około dwa tygodnie.
Przedstawiciele gminy Wałbrzych dodają, że PLK rozpoczęło również przygotowywanie studium wykonalności przedsięwzięcia.To najlepiej świadczy, że nie pozostaje ono tylko w sferze mało precyzyjnych planów. Po przygotowaniu studium wykonalności będzie można również podać wstępne koszty całej inwestycji. Na razie wiadomo, że na pewno nie będą one niskie. Dlatego przedsięwzięcie będzie realizowane etapami. Pierwszy wstępnie w ciągu najbliższych trzech lat. Wałbrzyska Kolej Aglomeracyjna ma skomunikować ze sobą poszczególne dzielnice Wałbrzycha siecią połączeń kolejowych, po których będą kursowały szynobusy. W taki sam sposób Wałbrzych ma zostać skomunikowany z poszczególnymi gminami powiatu wałbrzyskiego oraz ze Świebodzicami, Nową Rudą i Kamienną Górą. Według planów szynobusy WKA będą kursowały po już istniejących torowiskach. Zarówno tych użytkowanych przez kolej, jak linia z Wałbrzycha do Jeleniej Góry, jak również tych, które wymagają modernizacji. Dotyczy to między innymi linii kolejowej biegnącej z Wałbrzycha do Mieroszowa i dalej do Czech lub linii biegnącej przez wałbrzyskie osiedla Piaskowa Góra i Podzamcze, z której w przeszłości korzystali głównie kuracjusze przyjeżdżający do Szczawna-Zdroju. Ponadto część linii kolejowych ma być budowana od podstaw. Główny ciężar finansowania inwestycji ma spoczywać na Ministerstwie Infrastruktury. Polskie Linie Kolejowe mają być odpowiedzialne za finansowanie oraz remonty i budowę linii. Na uczestniczących w projekcie gminach będzie spoczywał obowiązek remontu już istniejących dworców, które uwzględniono jako przystanki WKA, a także budowa nowych oraz wiodących do nich dróg dojazdowych.Urząd marszałkowski, oprócz
wkładu finansowego, będzie prawdopodobnie odpowiedzialny za transport pasażerski. Sprawa ta nie jest jednak ostatecznie przesądzona. Organizatorem kolejowych przewozów pasażerskich na terenie aglomeracji wałbrzyskiej, oprócz województwa będzie mogła być również gmina, powiat, a nawet zawarte pomiędzy nimi porozumienia lub związki.
– O tym, czy przewoźnikiem będą Koleje Dolnośląskie lub Przewozy Regionalne, rozstrzygnie przetarg – mówi Wiktor Lubieniecki, dyrektor departamentu infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto