Po ponad 30 latach pociągi jeżdżą ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. „Przebudowa linii kolejowej nr 285 na odcinku Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój” o wartości blisko 130 mln zł turyści zyskali atrakcyjny dojazd do Gór Sowich i Gór Wałbrzyskich. Projekt jest współfinasowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.
Wakacyjna premiera nowego połączenia kolejowego
24 czerwca 2023r. pierwsi podróżni pojechali pociągiem ze Świdnicy do Jedliny-Zdroju. To dobra wiadomość dla mieszkańców m.in. Bystrzycy, Zagórza Śląskiego i Lubachowa czy Jedliny-Zdroju. Także turyści zyskują atrakcyjne i wygodne przejazdy w rejon Gór Sowich oraz Gór Wałbrzyskich i doliny rzeki Bystrzycy.
Warto podkreślić, że przejazd tą linią kolejową stanowi atrakcję samą w sobie. Trasa kolejowa jest uznawana za jedną z najpiękniejszych w Polsce i porównywana do tych znanych np. ze Szwajcarii. Różnica wzniesień na 22-kilometrowym szlaku wynosi ponad 200 metrów. Nie brakuje zakrętów i efektownych wiaduktów „zawieszonych” nad górskimi dolinami. Pociąg pokonuje m.in. 14 wiaduktów, 11 mostów i 59 przepustów. Pięć największych wiaduktów ma długość od 50 do 150 metrów.
Nowoczesne rozwiązania dla wygody podróżnych
W ramach inwestycji odbudowano perony w Bystrzycy Górnej, Lubachowie, Zagórzu Śląskim, Jugowicach i Jedlinie-Zdroju. Podróżni mogą korzystać z nowych przystanków w Burkatowie i Jedlinie-Zdroju Centrum. Przebudowane, wyższe perony, ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Wygodne dojście na perony zapewniają pochylnie. Komfort podróży zapewniają m.in. wiaty, ławki i jasne, energooszczędne oświetlenie. Nowe gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz oznakowania peronów ułatwiają podróże.
Bezpieczeństwo na szlaku
Jednym z priorytetów spółki PKP Polskie Linie Kolejowe jest zapewnienie bezpieczeństwa na szlaku. Na całym odcinku wyremontowano 26 przejazdów kolejowo-drogowych. Zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i rozjazdy wyposażone w system EOR, który zimą zapobiega ich zamarzaniu. Ruch kolejowy jest sterowany z nowej nastawni w Świdnicy Kraszowicach.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody