PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych związanych z przebudową linii kolejowej nr 285. Chodzi dokładnie o odcinek pomiędzy zamkniętą w 2004 roku stacją kolejową Świdnica Kraszowice i Jedliną-Zdrój. Termin składania ofert upływa 20 kwietnia. Obecnie na ukończeniu są prace nad studium wykonalności dla tej trasy.
– Odnowiona zostanie jednotorowa linia kolejowa na długości 21,5 km – mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Odcinek ten ma charakter kolei górskiej, z licznymi ostrymi zakrętami i spadkami. Przewyższenie pomiędzy stacjami Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój sięga 200 metrów.
W ramach inwestycji odnowiony zostanie nie tylko tor, ale również liczne obiekty inżynieryjne, które znajdują się na tym odcinku linii nr 285. Jest ich aż 113! Są to: mosty, wiadukty, przepusty oraz mury oporowe. Wśród tych obiektów jest pięć wiaduktów o długości od 50 do 150 metrów. Ich remont będzie najbardziej skomplikowaną częścią całej inwestycji.
– Zakres prac obejmie również zabudowę na całej trasie nowych urządzeń zabezpieczających ruch pociągów – wyjaśnia Mirosław Siemieniec. – Odtworzony zostanie system odwodnienia. Po przebudowie trasa kolejowa będzie przystosowana dla ruchu pociągów. Zakładana prędkość szynobusów ma wynosić 50-80 km/godz.
Inwestycja nie będzie ograniczona tylko do remontu infrastruktury związanej z kursowaniem pociągów. Uwzględniono także prace związane z odtworzeniem infrastruktury pasażerskiej, która będzie odpowiadała obecnie obowiązującym standardom. Powstanie pięć nowych przystanków oraz powstaną dwa nowe przystanki: Burkatów i Jedlina Centrum.
– Atrakcyjność i funkcjonalność tej trasy zwiększy przeprowadzenie w podobnym terminie, czyli do końca 2020 roku rewitalizacji odcinka Wrocław – Świdnica przez Sobótkę Zachodnią – mówi Mirosław Siemieniec . – Zapewni to bezpośrednie połączenia kolejowe z Wrocławia do miejscowości położonych w sąsiedztwie masywu Ślęży i Gór Sowich.
Zadanie na odcinku Świdnica Kraszowice - Jedlina-Zdrój będzie realizowane w formule: zaprojektuj i wybuduj. Wykonawca przed przystąpieniem do robót opracuje projekt wykonawczy oraz uzyska potrzebne pozwolenia i decyzje umożliwiające rozpoczęcia prac budowlanych. Inwestycja jest realizowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa dolnośląskiego w latach 2014-2020, w ramach zadania „Zintegrowane Inwestycje Aglomeracji Wałbrzyskiej”. Szacunkowa wartość tego zamówienia sięga blisko 90 mln zł.
– Z tego około 17,5 mln euro stanowi wkład z funduszy Unii Europejskiej, przyznanych na realizację inwestycji w gminach zrzeszonych w ramach Aglomeracji Wałbrzyskiej – wyjaśnia Leszek Orpel, burmistrz Jedliny-Zdroju. – Dla naszego miasta oraz pobliskiego Walimia ta inwestycja ma tak duże znaczenie, jak budowa obwodnicy zachodniej dla Wałbrzycha.
Dzięki reaktywowaniu linii nr 285 Jedlina-Zdrój i sąsiednie miejscowości po wielu latach przerwy odzyskają połączenie kolejowe z Wrocławiem. Ułatwi to dojazd kuracjuszom do uzdrowiska, turystom do atrakcji, np. zamku Grodno, Jeziora Bystrzyckiego, czy pałacu Jedlinka, a mieszkańcom na uczelnie lub do pracy w stolicy Dolnego Śląska. Ruch pociągów pasażerskich pomiędzy Świdnicą i Jedliną-Zdrój został zawieszony w 1989 roku, a w 1997 roku całkowicie wstrzymano ruch pociągów na tej trasie.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?