MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel między Trzcińskiem a Wojanowem niemal ukończony. Inwestycja za 130 mln zł skróci czas przejazdu o 4 minuty

Przemysław Kaczałko
Przemysław Kaczałko
Spółka PKP PLK zainwestowała ok. 130 milionów złotych w tunel między Trzcińskiem a Wojanowem, na trasie Wrocław - Jelenia Góra. Poszerzenie przejazdu pod górą odbywało się dzięki nowoczesnej technologii, zastosowanej w Polsce po raz pierwszy.

Dziennie kursuje na tej trasie ponad 30 pociągów. Zastosowana technologia prac w tunelu do minimum ograniczyła zmiany w komunikacji. Na inwestycję prowadzoną w masywie Góry Tunelowej przeznaczyliśmy ok. 130 mln zł ze środków budżetowych - informują przedstawiciele PKP PLK.

Mieszkańcy miejscowości wzdłuż linii kolejowej z Wrocławia przez Wałbrzych do Jeleniej Góry oraz turyści, coraz częściej korzystają z kolei w codziennych i okazjonalnych podróżach. Przebudowany na tej trasie tunel między Janowicami Wielkimi a Wojanowem zapewni korzystniejsze przygotowanie rozkładu jazdy. Czas podróży skróci się o ok. 4 minuty już od czerwcowej korekty rozkładu jazdy. Przez 300-metrowy tunel równocześnie będą mogły przejechać pociągi w dwóch kierunkach. Większa przepustowość trasy pozwoli przewoźnikom zwiększyć liczbę kursów do stolicy Dolnego Śląska i w Karkonosze - zaznaczono.

Wykonanie prac w tunelu i utrzymanie ruchu pociągów było znaczącym wyzwaniem. Z myślą o podróżnych zadbaliśmy, aby zmiany w kursowaniu składów były jak najkrótsze. Umożliwiła to po raz pierwszy wykorzystana w Polsce technologia prac tunel w tunelu. Obudowa maszyny drążącej tunel tworzyła wolną przestrzeń do bezpiecznego przejazdu pociągów bez zabudowy dodatkowych osłon toru. Prace w obiekcie zostały wykonane w 15 miesięcy. Zmiany w komunikacji ograniczono łącznie do 12 tygodni.

Prace objęły poszerzenie i odnowienie wnętrza tunelu. Wykonawca przeprowadził odcinkową rozbiórkę kamiennej obudowy za pomocą maszyny TEM (Tunnel Enlargement Machine) „Katarzyny” i zbudował nową żelbetową konstrukcję. W uzgodnieniu z konserwatorem zabytków wykonawca odnowił portale tunelu. Front od strony Wojanowa ma dodatkowe zabezpieczenia. Wykonano prace związane z odwodnieniem. W XIX-wiecznym obiekcie są nowe tory i sieć trakcyjna - czytamy w komunikacie

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zadanie o wartości ok. 130 mln zł: „Rewitalizacja tunelu liniowego w km 118,700 wraz z infrastrukturą towarzyszącą” realizowane w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 274 Wrocław – Zgorzelec na odcinku Wrocław – Jelenia Góra oraz przyległych łącznicach” wykonała firma PORR.

Z tym samym wykonawcą 27 maja 2024 r. została podpisana umowa z KPO na kolejne zadanie na linii kolejowej Wrocław – Jelenia Góra za 125 mln zł. Będą odnowione 2 mosty i 4 wiadukty, a także 8 przejazdów kolejowo-drogowych.

od 7 lat
Wideo

Znaleziono ślady ptasiej grypy w Teksasie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tunel między Trzcińskiem a Wojanowem niemal ukończony. Inwestycja za 130 mln zł skróci czas przejazdu o 4 minuty - Jelenia Góra Nasze Miasto

Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto