Konsultacje dot. uchwały krajobrazowej
Coraz więcej miast i gmin decyduje się na wdrożenie na swoim terenie uchwał krajobrazowych. Robiąc to, korzystają z narzędzia, jakim jest tzw. ustawa krajobrazowa z 2015 roku, która pozwala na określenie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Sygnały o potrzebie uporządkowania tej kwestii w przestrzeni publicznej Pruszcza Gdańskiego zgłaszali także jego mieszkańcy, dlatego w 2021 r. radni miasta przyjęli uchwałę dotyczącą przystąpienia do przygotowania projektu uchwały ustalającej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Najpierw inwentaryzacja reklam i urządzeń reklamowych
Proces opracowania założeń i przygotowania koncepcji, który odpowiadać będzie lokalnym warunkom wymaga czasu i jest bardzo pracochłonny. W ramach działań, jakie zostały podjęte w Pruszczu była przeprowadzona w 2022 roku pierwsza w historii miasta inwentaryzacja reklam i urządzeń reklamowych. Trwała ona 8 miesięcy. Fotorejestracja i skaning laserowy 3D objął zasięgiem ulice o łącznej długości 102 km. Zinwentaryzowano 5709 nośników reklam zewnętrznych o łącznej powierzchni 21 951,93 m kw. Wśród zebranych danych znalazło się aż 30 typów reklam, są to m.in. reklamowe siatki ochronne, billboardy, kasetony reklamowe, flagi reklamowe, słupy ogłoszeniowo-reklamowe czy ekrany świetlne. Zdecydowany prym wiodły reklamy będące formą wyklejki na przeszklonych elementach elewacji. Łącznie odnotowano ich 1623 sztuk, co stanowi 28% wszystkich zinwentaryzowanych urządzeń reklamowych. Kolejne to tablice pełne - 1248 sztuk i banery reklamowe 1071 sztuk.
- Dzięki inwentaryzacji poznaliśmy m.in. szczegółowe rozmieszczenie nośników z podziałem na ich typy, natężenie ich ze względu na liczbę oraz powierzchnię czy też zagęszczenie urządzeń reklamowych na poszczególnych odcinkach danej drogi - mówił po inwentaryzacji Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gdańskiego.
ZOBACZ TAKŻE:
Mieszkańcy Pruszcza zdecydowali, co zostanie zrealizowane w ramach Budżetu Obywatelskiego
Przyszedł czas na badanie opinii mieszkańców
Kolejnym etapem przybliżającym miasto do podjęcia uchwały krajobrazowej jest badanie opinii publicznej. Konsultacje społeczne rozpoczęły się 18 września i potrwają do 12 października.
Przebiegają one dwutorowo:
- online poprzez portal www.pruszczgdanski.konsultacjejst.pl/konsultacje-spoleczne
- oraz bezpośrednio, w formie wywiadu - ankieterzy z firmy SRiP - Pracownia Badań Społecznych proszą o odpowiedzi mieszkańców i przedsiębiorców na terenie miasta Pruszcz Gdański.
Ankieta dla mieszkańców zawiera 12 pytań, a dla przedsiębiorców 5.
- Konsultacje pozwolą rozpoznać opinię ankietowanych w stosunku do miejskiego krajobrazu i związanych z nim aspektów. Chcemy wysłuchać i mieszkańców, ale też i te osoby, które z tych reklam żyją -mówi burmistrz Pruszcza Gdańskiego. - Mam nadzieję, że po konsultacjach i po pracach, które pewnie jeszcze około roku potrwają, powstanie dobra, dojrzała uchwała, na podstawie której będziemy mogli uzyskać taki wygląd miasta, że będzie ono ładniejsze i bardziej uporządkowane. To proces długotrwały, ale kierujemy się doświadczeniem innych miast. Nie chcemy tego robić szybko, chcemy to zrobić dobrze.
ZOBACZ TAKŻE:Dyskutowano o planie zagospodarowania terenów po "Cukrowni" w Pruszczu Gdańskim.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?