Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wałbrzych: Budując obwodnicę zlikwidowano torowisko, budując kolejną odsłonięto jego fragment [ZDJĘCIA]

Redakcja
W trakcie budowy obwodnicy zachodniej Wałbrzycha natrafiono na ślady torowiska kolejowego, które pół wieku temu przebiegało przez centrum miasta
W trakcie budowy obwodnicy zachodniej Wałbrzycha natrafiono na ślady torowiska kolejowego, które pół wieku temu przebiegało przez centrum miasta Artur Szałkowski
Przy budowie obwodnicy zachodniej Wałbrzycha natrafiono na pozostałość torowiska kolejowego, które zlikwidowano 45 lat temu. Ponad 100 lat temu w tym miejscu doszło do jednej z największych katastrof w historii miasta.

W związku z budową obwodnicy zachodniej Wałbrzycha pracownicy firmy Budimex usunęli m.in. warstwę asfaltu i podbudowę drogi na ul. Kolejowej, aż do skrzyżowania z ul. Wysockiego. Natrafili tam na pozostałości dwóch torowisk kolejowych, które od połowy XIX wieku przebiegały w tym miejscu pomiędzy kopalniami działającymi wówczas na terenie obecnych dzielnic Wałbrzycha: Starego Zdroju i Sobięcina. Po 1945 r. torowiskiem tym pociągi dojeżdżały do stacji Wałbrzych Towarowy, która funkcjonowała na terenie przy skrzyżowaniu obecnych ulic: Wysockiego i Sikorskiego.

Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku władze Wałbrzycha przystąpiły do budowy tzw. małej obwodnicy miasta, której przebieg pokrywał się w części z obecnie budowaną obwodnicą zachodnią (obejmował m.in. ul. Kolejową). W 1970 r. Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Wałbrzychu rozpoczęło zakończone sukcesem pertraktacje z władzami Polskich Kolei Państwowych w sprawie likwidacji stacji Wałbrzych Towarowy wraz z doprowadzonym do niej torowiskiem. W 1973 r. stacja zakończyła działalność, a rok później zakończono demontaż pozostałych po niej torów i urządzeń.

Fotorelacja z wydarzenia upamiętniającego 50 rocznicę likwidacji tramwajów w Wałbrzychu

Odkrycie fragmentów dwóch torowisk dokonane na początku lipca 2019 r. przy budowie obwodnicy zachodniej jest dowodem, że 45 lat temu nie zdemontowano w tym miejscu całej infrastruktury kolejowej. Na razie nie wiadomo jak długie są jego fragmenty. To się okaże dopiero po usunięciu warstwy asfaltu z ul. Wysockiego. Znawcy i miłośnicy kolei mówią, że bez względu na to jak długie fragmenty torowisk zostały zachowane, należy je uratować i przekazać do zbiorów położonej w pobliżu Starej Kopalni w Wałbrzychu. Eksperci wskazują, że są to szyny rowkowe, które były wkomponowane w nawierzchnię drogi i nie wystawały ponad jej powierzchnię.

Historia i zdjęcia wałbrzyskich trolejbusów

Nie można wykluczyć, że po usunięciu asfaltu odkrycie nie ograniczy się tylko do pozostałości infrastruktury kolejowej. W miejscu tym torowiska kolejowe krzyżowały się z torowiskiem tramwajowym linii biegnącej od pl. Grunwaldzkiego w Wałbrzychu przez dzielnicę Biały Kamień do Szczawna-Zdroju. Była ostatnią wałbrzyską linią tramwajową, którą zlikwidowano 30 września 1966 r. Ze skrzyżowaniem torowisk: kolejowego i tramwajowego na obecnym skrzyżowaniu ulic: Kolejowej, Wysockiego i Sikorskiego związane jest jedno z najbardziej tragicznych zdarzeń w historii miasta.

22 października 1913 r. na wspomnianej stacji kolejowej, którą po 1945 r. przemianowano na Wałbrzych Towarowy, stał pusty wagon Pruskich Kolei Państwowych. Nie był zabezpieczony hamulcem i w trakcie gwałtownej burzy, która przeszła tego dnia nad miastem, stoczył się w kierunku obecnego skrzyżowania ulic: Kolejowej, Wysockiego i Sikorskiego. Rozpędzony wagon kolejowy uderzył w przejeżdżający tramwaj. W wypadku zginęło 14 osób.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto