Wałbrzych: Podpisanie umowy w sprawie budowy przystanku kolejowego. Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha i Piotr Becz, dyrektor projektów krajowych PKP, podpisali dzisiaj (14 lipca) porozumienie w sprawie budowy dworca kolejowego Wałbrzych Śródmieście. Będzie jednym z głównych elementów centrum przesiadkowego, które do 2020 r. zostanie zbudowane na działce pomiędzy ulicami: Lubelską i Wysockiego. PKP PLK jest obecnie na etapie rozstrzygania przetargu.
Obejmuje on trzy zadania inwestycyjne na linii kolejowej nr 274 z Wrocławia przez Wałbrzych do Jeleniej Góry. Poza budową zintegrowanego przystanku kolejowego Wałbrzych Śródmieście także przebudowę stacji: Wałbrzych Szczawienko i Świebodzice. Do ogłoszonego przez PKP PLK przetargu zgłosiło się czterech oferentów. Po weryfikacji ofert i wyborze najkorzystniejszej z nich, do końca lipca jest planowane podpisanie umowy.
– Całkowite zakończenie robót związanych z budową przystanku kolejowego Wałbrzych Śródmieście planujemy do 2020 r. Na realizację tej inwestycji kolej przeznaczyła około 15 mln zł netto – wyjaśnia Piotr Becz, dyrektor projektów krajowych PKP.
Przystanek będzie położony w odległości 2 km od stacji Wałbrzych Miasto, w kierunku na Jelenią Górę. Inwestycja obejmuje m.in. budowę dwóch peronów o jednej krawędzi oraz długości około 300 m każdy, szerokości 3,5 m i wysokości 76 cm. Perony będą połączone przejściem podziemnym i wyposażone w wiaty, oświetlenie, systemy dynamicznej informacji podróżnych oraz windy. Tutaj możecie zobaczyć wizualizacje przystanku kolejowego Wałbrzych Śródmieście.
Do 2020 r. mają zostać zrealizowane także inwestycje dwóch pozostałych partnerów przedsięwzięcia. Gmina Wałbrzych zbuduje drogi dojazdowe (zjazd z ronda przy ul. Wysockiego do centrum przesiadkowego jest już gotowy - dop. red.), a także przystanki dla autobusów komunikacji miejskiej oraz autobusów dalekobieżnych i duży parking przy centrum przesiadkowym. Największa część inwestycji zostanie zrealizowana przez Fundusz Octava, do którego należy ten teren. W przeszłości planował zbudować na tej działce Galerię Handlową Magnolia. Inwestycja nie została jednak zrealizowana.
– W przekazach medialnych pojawiają się informacje, że przy centrum przesiadkowym powstanie niewielka galeria handlowa, co nie jest prawdą. Fundusz Octava nawiązał współpracę z biurem projektowym kolei francuskich – mówi Robert Szymala, architekt miejski Wałbrzycha. – W Wałbrzychu zostanie zbudowany nowoczesny i funkcjonalny dworzec, w którym jest przewidziana powierzchnia pod działalność handlową i usługową. Środowisko kolejarskie już zazdrości Wałbrzychowi tego dworca, bo ma być lepszy nawet od obecnych dworców w Krakowie i w Poznaniu.
Tutaj zobaczycie wstępne wizualizacje centrum przesiadkowego w Wałbrzychu
Ciekawostką związaną z centrum przesiadkowym zlokalizowanym pomiędzy ulicami Lubelską i Wysockiego jest to, że w 2017 r. mija dokładnie 40 lat od przygotowania pierwszego projektu tej inwestycji w tym miejscu. Jak na tamte czasy projekt był również nowatorski, a przewidziane w nim rozwiązania zaczęto stosować w inwestycjach kolejowych realizowanych w Polsce, dopiero... 15 lat później! Przygotowując projekt inwestycji dla Wałbrzycha w 1977 r. zakładano, że w niedalekiej przyszłości miasto będzie liczyło około 350 tys. mieszkańców!
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?