Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wycięli 63 tysiące drzew i krzewów na budowie obwodnicy Wałbrzycha, w projekcie było 8 tysięcy. Koniec prac latem przyszłego roku

Adrianna Szurman
Budowa obwodnicy Wałbrzycha ukończona w 75 proc.
Budowa obwodnicy Wałbrzycha ukończona w 75 proc. obwodnicawalbrzycha.pl
Trwają negocjacje terminu oddania obwodnicy Wałbrzycha. Już od miesięcy wiadomo, że budowa drogi nie zostanie oddana w czerwcu br. Budimex proponuje wakacje 2022 r. Powody? Przede wszystkim rozbieżności między tym co w projekcie, a tym co na placu budowy. Niespodzianki były nie tylko pod ziemią, ale także widoczne gołym okiem. Jak choćby drzewa i krzewy. Planowano wyciąć 8 tysięcy sztuk, a wycięto 63 tysiące!

O problemach na budowie obwodnicy Wałbrzycha rozmawiamy z Michałem Wrzoskiem, przedstawicielem wykonawcy drogi. A tych wylicza setki i to dosłownie. Budimex zgłosił dotychczas ponad 350 rozbieżności lub nieprawidłowości projektowych.

Jak podkreśla Wrzosek, tych mających największe skutki w postaci znacznych, ponad rocznych opóźnień, jest kilkadziesiąt. Wiele wynika z faktu, że budowa obwodnicy Wałbrzycha opiera się na projekcie z 2011 roku... A przez 9 lat, do momentu kiedy wbito pierwsze szpadle, wiele się w Wałbrzychu zmieniło. Pojawili się nowi operatorzy, a wraz nimi ukryte pod ziemią kable i urosły też nowe drzewa i krzewy, innych nie uwzględniono.

W projekcie budowy obwodnicy Wałbrzycha do wycinki przeznaczono 8 tysięcy sztuk. W zamian zaplanowano do nasadzenia 10 tysięcy drzew, krzewów i elementów zielonych. Okazało się jednak, że wycięto aż 63 tysiące drzew, w tym także samosiejek oraz różnego rodzaju krzaków i krzewów.

Najbardziej spektakularnym problemem na budowie obwodnicy Wałbrzycha, a jednocześnie trudnym i długotrwałym zagadnieniem było odkrycie szybu Gustaw w rejonie ul. Żeromskiego oraz zlokalizowanego nieopodal drugiego, mniejszego bezimiennego szybu wraz z przecinającym nowo budowaną drogę podziemnym chodnikiem.

Jak zaznacza Wrzosek, sporo problemów Budimex miał również w rejonie tzw. ronda Tesco (dziś Niepodległości) i zlokalizowanych na nim obiektów inżynierskich, w szczególności przepust PS3 zlokalizowany pod ul. Długą oraz liczne, niezinwentaryzowane sieci w jego sąsiedztwie, które wpłynęły na opóźnienie rozpoczęcia robót na tym obiekcie niemal o rok.

- Najtrudniejsza sytuacja jest obecnie na pl. Grunwaldzkim i węźle Reja, gdzie wobec wykazanych w projekcie linii teletechnicznych trzech operatorów, doszło kilkadziesiąt kabli kolejnych dziewięciu operatorów. Kolejnym dużym problemem w tym rejonie jest mur oporowy, który ma powstać przy ul. Kolejowej naprzeciw ul. Browarnej, który zgodnie z pierwotną dokumentacją nie jest możliwy do wykonania. Projektowanie całkiem nowego pod względem konstrukcyjnym rozwiązania trwa już ponad rok - mówi Michał Wrzosek.

I podkreśla, że warto tu również wskazać gazociąg spółki PSG, który nie był ujęty do realizacji w ramach budowy obwodnicy, a był w kolizji z robotami drogowymi wzdłuż ul. Kolejowej i ul. Chrobrego. Przebudowywała go etapami PSG, a teren budowy na czas tych robót był niedostępny dla Budimexu.

Rzecznik Budimexu zaznacza jednocześnie, że firma kończy ponad 80 procent swoich budów drogowych przed terminem. - W Wałbrzychu wykonywaliśmy także wszystkie możliwe prace w okresach zimowych, aby wyprzedzać harmonogram prac na budowie, tam gdzie jest to możliwe. Rozmawiamy z inwestorem. Zgodnie z nowym harmonogramem, który złożyliśmy do inwestora na początku marca tego roku termin końcowy prac to połowa przyszłego roku - mówi Michał Wrzosek.

Jutro w Urzędzie Miasta w Wałbrzychu odbędzie się jedno ze spotkań poświęcone wyznaczeniu nowego terminu oddania obwodnicy Wałbrzycha do użytku.

- Trwają negocjacje z wykonawcą, na razie nie ma żadnych konkretnych terminów - mówi nam Edward Szewczak z Urzędu Miasta w Wałbrzychu.

Prace przy budowie drogi są zaawansowane. W tej chwili ukończonych jest 75 procent robót. - W procesie inwestycyjnym ważne decyzje podejmuje kilka stron. Nadzór budowlany, urząd górniczy, projektant, inwestor. Oni wszyscy akceptują lub nie projekty zamienne uwzględniające kolizje podziemne. Zaangażowanie wielu podmiotów w proces decyzyjny oraz długi czas oczekiwania na wydawanie postanowień, miało niebagatelny wpływ na tempo robót we wskazanych wcześniej miejscach - podkreśla Wrzosek.

Zobaczcie najnowsze zdjęcia z budowy obwodnicy Wałbrzycha. Na jakim etapie są prace?

Budowa obwodnicy Wałbrzycha ukończona w 75 proc.

Wycięli 63 tysiące drzew i krzewów na budowie obwodnicy Wałb...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto