Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica zachodnia Wałbrzycha - oficjalne otwarcie w obecności premiera Mateusza Morawieckiego [ZDJĘCIA]

Elżbieta Węgrzyn
Elżbieta Węgrzyn
28 października 2022 przejdzie do historii Wałbrzycha. Po ponad trzech latach budowy w obecności premiera Mateusza Morawieckiego, marszałek Sejmy Elżbiety Witek, przedstawicieli samorządu oraz instytucji centralnych i regionalnych oficjalnie oddano do użytku 6-kilometrową obwodnicę Wałbrzycha. Oto nasza relacja z tego zdarzenia i zdjęcia.

Spis treści

Otwarcie obwodnicy Wałbrzycha z przedstawicielami rządu

Budowa tej istotnej dla mieszkańców miasta drogi trwała ponad trzy lata i z uwagi na różnej natury trudności przeciągnęła się o ponad rok. Wykonawca prac firma Budimex S.A. natrafiała na takie trudności jak nieujęte na planach szyby górnicze, dwukrotnie też zapadły się znajdujące się w pasie drogi elementy starej infrastruktury. Ostatecznie z poślizgiem praca udało się zakończyć w ostatnich dniach. Przybyli do Wałbrzycha pani marszałek Sejmu Elżbieta Witek, premier Mateusz Morawiecki minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz Jacek Wasik - dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej we Wrocławiu byli pod wrażeniem rozmachu wałbrzyskiej inwestycji zgodnie uznając, że trzyletni okres wykonania tego trudnego przedsięwzięcia to okres krótki. A problemów związanych z koniecznościami przeprojektowywania fragmentów planów, czy takie "niespodzianki" jak konieczność ratowania sklepienia XVIII-wiecznej zabytkowej Lisiej Sztolni, czy wzmacniania koryta rzeki płynącej pod drogą.

Patrząc jak wielu Was przybyło na tę uroczystość oznacza to, że ta droga była dla Państwa niezwykle ważna. Bardzo się cieszę, że jesteśmy dzisiaj świadkami otwarcia tej obwodnicy. Bardzo serdecznie witam moich kolegów parlamentarzystów, z różnych klubów parlamentarnych, którzy są tutaj dzisiaj obecni. Bo żeby cokolwiek doszło do skutku to naprawdę posłowie bardzo zabiegają, szczególnie o te inwestycje, które mają znaleźć się się na terenie, z którego uzyskali mandat. Naprawdę warto im podziękować, bo to jest duża ich zasługa - mówiła obecna na spotkaniu marszałek Sejmu Elżbieta Witek.

Dariusz Gdesz

Odniosła się też do piękna naszego regionu, uznając że Dolny Śląsk to jest naprawę wyjątkowo atrakcyjną i piękną krainą Polski. Ona jest atrakcyjna uzdrowiskowo, atrakcyjna turystycznie, ale także atrakcyjna inwestycyjnie.

- Inwestycje są źródłem napędowym polskiej gospodarki, także w czasach kryzysu. A jesteśmy w trudnym czasie i przed nami być może czasy jeszcze trudniejsze. Dlatego bardzo się cieszę, że samorządowcy z wykorzystaniem środków unijnych, w których Polska jest jednym z liderów, potrafią te środki unijne wykorzystywać do realizacji takich celów jak ten. Sześć kilometrów drogi. Nie wiem czy na dziś nie jest to najnowocześniejsza obwodnica w Polsce. Bo to nie jest wyłącznie droga. To była rzeczywiście wymagająca inwestycja. I wykonana w ciągu trzech lat. To naprawdę nie jest długi okres. A oddanie jej dzisiaj do użytku z pewnością nie tylko pozwoli na to, żeby tutaj przybywali turyści, żeby dostęp chociażby do Szczawna-Zdroju był poza mijaniem samego miasta - zaznaczyła pani marszałek.

Marszałek Sejmu i premier o trudnej przeszłości Wałbrzycha

Podczas wystąpień gości nie zabrakło odniesień do trudnych lat 90. XX wieku w Wałbrzychu.

- Widzę tu górników. Wiemy jak trudno była sytuacja w samym Wałbrzychu. Dostaliście rzeczywiście szansę. Dzisiaj każdy patrzy jak region jest skomunikowany. A my dzisiaj mamy już bardzo dobre drogi, szczególnie te drogi na Dolnym Śląsku - mówiła między innymi marszałek Witek.

Dariusz Gdesz

Premier Mateusz Morawiecki odniósł się do historii Wałbrzycha.

- Jego historia jest szczególna. Wałbrzych jest symbolem tej ciężkiej i trudnej transformacji. Dla wielu w Polsce jest symbolem zapaści i problemów, które w katach 90. XX w. zgotował plan Balcerowicza, później zbyt dogmatyczne podejście liberałów doprowadziło do bardzo trudnych czasów dla Wałbrzycha. Bieda, niedostatek, bezrobocie... ubóstwo, a nawet nędza – to była dola mieszkańców Wałbrzycha, wałbrzyszan i tego zagłębia – wspominał gość i zaznaczył, iż mieszkańcy noszą bagaż wspomnień o tych czasach i jest im z nim ciężko.

- Właśnie dlatego tak ważna jest współpraca między rządem, samorządem - choć pochodzimy z różnych rodzin politycznych – pracujemy dla dobra mieszkańców, dla dobra wszystkich, którzy chcą tworzyć nowe miejsca pracy, przyciągają nowe inwestycje do Wałbrzycha – zaznaczył prezes Rady Ministrów.

Szef rządu nazwał powstałą właśnie 6-kilometrową nowoczesną drogę w Wałbrzychu i Szczawnie-Zdroju – „symbolem naszej sprawczości, efektywności, operacyjności i skuteczności”.

- Otwiera ona zupełnie nowe perspektywy rozwoju przed Wałbrzychem, Szczawnem i okolicami.

Premier wyliczył podczas swojego krótkiego wystąpienia inwestycje w Wałbrzychu, które zostały w znacznej mierze sfinansowane z budżetu państwa, jak: stadion Górnika Wałbrzych, czy Dworzec Wałbrzych Główny i Centrum, ul. Długosza i Dunikowskiego.
Premier przekonywał też, że skala inwestycji samorządowych jest bezprecedensowa. Wspomniał też jak ważnym motorem lokalnego rozwoju są właśnie inwestycje infrastrukturalne.

- Nowa inwestycja w obwodnicę jak ta tu w Wałbrzychu wiąże się z budową – drogami dojazdowymi gminnymi, powiatowymi, one z kolei z inwestycjami wodociągowymi, kanalizacją, budową światłowodów, przyłączy energetycznych. A to z kolei jest warunkiem przyciągania nowych przedsiębiorców, by Wałbrzych pozbył się tego stygmatyzowania i piętna lat. 90. i tej zapaści, której doświadczył w tak okrutny sposób – konkludował Mateusz Morawiecki.

Dariusz Gdesz

O tym jak duże zmiany w układzie ruchu miejskiego powoduje uruchomienie obwodnicy informował włodarz Wałbrzycha.

Prezydent Roman Szełemej dziękował wszystkim przedstawicielom rządu i samorządu z tej i poprzednich kadencji, by uhonorować wszystkich tych, którzy przyczynili się do finalizacji budowy tej od dekad planowanej drogi.

- Naturalnie bardzo się cieszymy z ukończenia obwodnicy – dla Wałbrzycha to kamień milowy, otwarcie nowego rozdziału i perspektywy w dziejach miasta. Trudno w to uwierzyć, ale na urzeczywistnienie tego zamierzenia czekaliśmy aż pół wieku. Przełomowe okazało się dopiero unijne wsparcie, za co wałbrzyszanie podziękowali „Europejką”- nazwą obwodnicy - wyjaśnia prezydent Wałbrzycha dr Roman Szełemej.

Na spotkaniu obecny był również Jacek Wasik - dyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej we Wrocławiu. W swojej wypowiedzi podkreślał, iż Wałbrzych wzorcowo wykorzystuje fundusze europejskie, by podnosić standard życia mieszkańców.

Dariusz Gdesz

Przedsięwzięcie realizowano w latach 2019-22, na co przeznaczono dokładnie 397 mln zł, w czym 297 mln zł stanowi dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej. Ponad 54 mln zł pochodziło z budżetu Gminy Wałbrzych, a ponad 46 mln to koszty poniesione przez GDDKiA.

Obwodnica Wałbrzycha - kilometry dróg i nowa infrastruktura

Oddawana do użytku trasa w ciągu drogi krajowej nr 35

  • ma charakter drogi dwujezdniowej z czterema pasami ruchu (2 x 7,5 m, po dwa pasy ruchu obwodnicy o długości 6.0 km),
  • wykonana w najwyższym standardzie bezpieczeństwa
  • w zakres inwestycji wchodziły, m.in.:
  • przebudowa cieku wodnego Szczawnik i budowa przepustów,
  • powstały dwa węzły - węzeł Żeromskiego i węzeł Reja,
  • budowa 3 wiaduktów w ciągu obwodnicy,
  • budowa kładki i przejścia podziemnego dla pieszych oraz odnowienie istniejącej kładki (na wysokości szpitala)
  • budowa sieci kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych,
  • budowa ekranów akustycznych, oświetlenia,
  • przebudowa istniejącej infrastruktury technicznej (cieki wodne, podziemne i naziemne sieci itd.),
  • rozbiórki budynków mieszkalnych i gospodarczych kolidujących z inwestycją.

Z budową wiązała się:

  • przebudowa Placu Grunwaldzkiego (części ulic: Konopnickiej, Wysockiego i Chrobrego, w tym także w wzmocnienia koryta Sobięcinki i Lisiej Sztolni,
  • powstanie największej w mieście bezkolizyjnej estakady na węźle ul. Reja - WD/Z/7 - nad torami kolejowymi i przebudowa części ul. Reja i Starachowickiej;
  • częściowa przebudowa ul. Żeromskiego,
  • powstanie przejścia podziemnego przy ul. Kingi,
  • powstanie dużego węzła Żeromskiego z zupełnie nowym wiaduktem - WD/Z/6;
  • przebudowa węzła ul. Wyszyńskiego, Chopina, Gałczyńskiego i dodatkowo - za miejskie pieniądze - budowa łącznika do obwodnicy w okolicy ul. Wyszyńskiego i Kusocińskiego wiążąca się z przedłużeniem ul. Wyszyńskiego,
  • przekształcenie i poszerzenie dawnego ronda przy Tesco na skrzyżowanie z ruchem okrężnym w okolicy Szczawna Zdroju i Piaskowej Góry obejmujące prace w korycie Szczawnika.

Obwodnica zachodnia Wałbrzycha - przełomowe momenty tej budowy

28 października 2022 - oficjalne oddanie do ruchu obwodnicy zachodniej Wałbrzycha.

Zmienia się układ ruchu w mieście

27 czerwca 2022 - cały główny nurt obwodnicy już zyskał pokrywę asfaltową.

28 kwietnia 2022 - dawne Rondo Tesco, a dziś Rondo Niepodległości w Szczawnie-Zdroju - ostatnie testy sygnalizacji świetlnej. Wkrótce po nich oddanie

23 marca 2022 - firma Budimex S.A. rozpoczęła układanie mas bitumicznych na wjeździe na estakadę ES/Z/5 pomiędzy Szczawnem a Piaskową Górą. To jedna z ostatnich tego typu akcji.

Grudzień 2021 - dawne rondo Tesco zmienia nazwę na Rondo Niepodległości, zaś dla kierowców istotniejsza jest zmiana faktyczna ronda w skrzyżowanie z ruchem okrężnym i wyspą centralną.

13 sierpnia 2020 - wykonawca Budimex S.A. układał mieszankę betonową na prawej nitce wiaduktu przy ul. Reja w Śródmieściu. Przez niemal dobę betonowano jedną z dwóch nitek największej estakady tej obwodnicy.

7 lipca 2020 - przez całą dobę układano przy pomocy dwóch pomp specjalnie przygotowaną mieszankę betonową z 152 betonowozów na lewą nitkę wiaduktu. Do wykonania jej zużyto 1215 m3 betonu tj. ok. 152 betonowozy. Masa betonu to 2916 ton. Do wykonania tej nitki użyto 196 ton zbrojenia i kable sprężające dodatkowe - 60,942 ton. Łączna masa zbrojenia ze sprężeniem 256,942 tony.

Lipiec 2020 - jedną z niespodzianek utrudniających prace prowadzone na węźle Żeromskiego był kolidujący z przebiegiem drogi szyb Gustaw. Po serii ekspertyz zdecydowani się szyb zasypać.

4 kwietnia 2019 - w wałbrzyskim Ratuszu podpisano umowę z wykonawcą prac budowlanych budowy obwodnicy miasta Wałbrzycha w ciągu drogi krajowej nr 35. Wykonawcą wyłonionym w trybie przetargu nieograniczonego jest, jak już informowaliśmy, spółka BUDIMEX S.A z siedzibą w Warszawie,
W uroczystości oprócz obecnych, poprzednich władz Wałbrzycha i zarządu firmy Budimex S.A. wzięli udział przedstawiciele Rady Ministrów, czyli Michał Dworczyk - szef Kancelarii Premiera, parlamentarzyści ziemi wałbrzyskiej, przedstawiciele władz wojewódzkich, czyli wicewojewoda Kamil Zieliński i posłowie Sejmiku Dolnośląskiego. Nie zabrakło reprezentantów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz a także Agnieszki Szymańskiej - zastępcy dyrektora Departamentu Przygotowania i Wdrażania Projektów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

27 marca 2019 - ZDKiUM podpisał umowę z firmą Ekocentrum - nadzór inwestorski.

5 lutego 2019 - ZDKiUM w wyniku przetargu wyłonił wykonawcę zadania - pełnienia nadzoru nad realizacją robót i zarządzanie kontraktem - została nim firma Ekocentrum - Ośrodek Usług Ekologicznych Sp. z o.o. z Wrocławia (kwota - 5 993 520 zł brutto)

25 stycznia 2019 - ZDKiUM​ w wyniku przetargu wybrał najkorzystniejszą ofertę na realizację prac budowlanych budowy obwodnicy - firma Budimex S.A. (kwota 307 112 578,29 zł),

2 stycznia 2019 - ZDKiUM przekazał teren robót - prace dotyczące uzdatniania gruntu;

17 grudnia 2018 - została zawarta umowa z wykonawcą prac polegających na uzdatnieniu gruntu - Geo-Industrial S.A. z Sosnowca, której ZDKiUM w Wałbrzychu (kwota 4 662 024,72 zł),

14 września 2017 – podpisanie umowy o dofinansowanie.

28 sierpnia 2017 – porozumienie z GDDKiA – umowa powiernicza.

16 stycznia 2017 – informacja o otrzymaniu dotacji.

28 kwietnia 2016 – złożenie wniosku o dofinansowanie.

11 kwietnia 2012 – decyzja ZRID - zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - zatwierdzenie projektu budowlanego - zatwierdzenie podziału nieruchomości dla inwestycji.

wrzesień 2010 – dokumentacja projektowa obwodnicy

Pierwsze przymiarki dotyczące realizacji obwodnicy zachodniej powstały w latach 70. XX w., czego przejawem była budowa w obecnym kształcie ul. Wieniawskiego, da Gaulle'a, wjazdu do Wałbrzycha, a także Sikorskiego i jego serpentyn, czyli "wałbrzyskiej koniczynki" nad ul. 1 Maja.

Co od dziś w związku z oddaniem obwodnicy zmieni się w Wałbrzychu?

Obwodnica zachodnia Wałbrzycha - oficjalne otwarcie w obecno...

Dzisiaj premier Mateusz Morawiecki i Marszałek Sejmu Elżbieta Witek odwiedzili też Jawor. Szczegóły wizyty poniżej.
Czytaj też:
Premier Mateusz Morawiecki w Jaworze: Trzeba dobrze gospodarować budżetem, to stoi u podstaw naszego całego modelu gospodarczego

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto