Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wałbrzyski koks do BMW

Artur Szałkowski
Dariusz Gdesz
Niewiele osób wie, że wałbrzyska koksownia ma istotny wkład w budowę doskonałych karoserii samochodów, produkowanych przez słynne niemieckie koncerny motoryzacyjne.

Wałbrzyszanie, którzy są szczęśliwymi posiadaczami nowego modelu BMW, Mercedesa lub Volkswagena, mogą mieć dodatkowe powody do satysfakcji. Za tajemnicą doskonałej jakości karoserii tych samochodów, kryje się bowiem produkt wytwarzany w... Wałbrzyskich Zakładach Koksowniczych Victoria S.A. Produkuje się w nich rocznie około pół miliona ton najlepszego gatunkowo na świecie koksu odlewniczego.

Blisko połowę rocznej produkcji tego koksu, kupuje od wałbrzyskiej koksowni koncern ThyssenKrupp z Niemiec. Koks produkowany przez Victorię jest wykorzystywany między innymi do produkcji blach, z których wytłaczane są elementy karoserii samochodów marki: BMW, Mercedes oraz Volkswagen. Aby wytworzyć koks będący istotnym budulcem tych luksusowych samochodów, wałbrzyszanie muszą posiadać najwyższy gatunkowo węgiel o znikomej zawartości siarki oraz fosforu. Wytworzona z niego stal charakteryzuje się bowiem dużą wytrzymałością.

– Węgiel o parametrach spełniających te kryteria wydobywano w wałbrzyskich kopalniach – mówi Wioletta Polak-Bodziony, specjalistka do spraw marketingu WZK Victoria S.A. – Po ich likwidacji, musimy go importować z zagranicy. Ostatnio w dużych ilościach sprowadzamy węgiel na przykład ze Stanów Zjednoczonych.
Skład węgla wydobywanego w kopalniach amerykańskiego stanu Wirginia jest porównywalny do tego, który nadal zalega w złożach pod Wałbrzychem i dalej w kierunku na Kamienną Górę, aż do granicy z Czechami. Ze Stanów Zjednoczonych węgiel dla Victorii jest transportowany drogą morską do portu w Świnoujściu, a stamtąd jest przywożony do Wałbrzycha koleją.

Istotny wkład wałbrzyskiej koksowni Victoria w rozwój światowej motoryzacji nie jest powszechnie znany, w przeciwieństwie do wkładu w tę dziedzinę Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park. Jest ona zdominowana przez koncerny z branży motoryzacyjnej. Najbardziej znany to oczywiście Toyota Motor Manufacturing Poland. Zakład japońskiego potentata motoryzacyjnego produkuje manualne i półautomatyczne skrzynie biegów oraz silniki benzynowe. Trafiajądo modeli Toyoty, które są montowane w zakładach koncernu w Czechach, Francji, Turcji i Wielkiej Brytanii oraz w Afryce Południowej. Wałbrzyska fabryka to obecnie największy na świecie producent podzespołów Toyoty, po za fabrykami koncernu w Japonii.

W fabrykach działających na terenie wałbrzyskiego Invest-Parku produkowane są również inne podzespoły samochodowe, na przykład elementy układów: kierowniczego, hamulcowego lub elementy zawieszenia. Niebawem produkcja ta zostanie jeszcze zwiększona. Wszystko w związku z rozpoczętą budową dwóch wielkich fabryk firm Mando oraz Ronal.

W fabryce Mando będą produkowane elementy układów hamulcowych, systemy C-EPS, elektroniczne systemy stabilizacji ESC do samochodów marki: Opel, Hyundai, Kia, BMW, Volkswagen, Renault, Peugeot i Citroen. Natomiast w Ronalu, który ma już jeden zakład w Wałbrzychu, będą wytwarzane aluminiowe felgi między innymi do samochodów: Mercedes-Benz, Bentley, Porsche, Saab, BMW, Audi, Toyota, Nissan, Peugeot, Citroen, Volkswagen, Ford, Opel, czy Mazda.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na walbrzych.naszemiasto.pl Nasze Miasto